Автомобилите се делят основно на две категории – шосейни и състезателни. Първите се движат в трафика, а вторите – само на писта. Въпреки това има много коли, които са по-близко до състезателните, отколкото до серийните модели. И те са по-удобни за каране на писта, отколкото на обществени пътища.
Много от тях всъщност често са били конструирани, за да отговарят на разпоредбите за хомологация на състезателни автомобили, което изисква производството на определена бройка. Понякога обаче желанието на производителите е да надхвърлят ограниченията, наложени за използване по пътищата. Това са автентични бижута, произведени в много малко екземпляри и струващи огромни суми. Те са предназначени за ботаташи, готови да похарчат много пари, за да се забавляват истински на пистата.
Този феномен се появи сравнително скоро, защото, ако изключим BMW M1 Procar от 1979 г., считан за родоначалник на този атрактивен клас, всички останали са „родени“ между края на 90-те и последното десетилетие. Сред тях са модели като Porsche 911 GT2 Clubsport (993), Lamborghini Diablo Jota, Lotus Exige Race 380, Pagani Zonda R и Revolucion.
Истинска „ковачница“ да ексклузивни коли, предназначени за писта, беше програмата „XX” на Ferrari, която започна с 599 и продължи с неговите производни Ferrari Enzo и LaFerrari (FXX и FXX-K) с версиите им Evo (на първата снимка), както и с „братовчеда“ Maserati MC12 Racing Version. Не бива да се пропускат още Mercedes-McLaren SLR 722 GT, Lamborghini Sesto Element (на втората снимща) и McLaren P1 GTR
В наши дни вече има голям брой такива автомобили, като всеки от тях, както стана ясно е произведен в ограничен тираж и струва сериозна сума, която често надхвърля милион евро дори 2-3 пъти. Ето някои от най-впечатляващите, като всички те са направени през последните няколко години.
Суперколи със забрана за обществени пътища (ГАЛЕРИЯ):
Отдаването на почит към незабравимото 935, което беше популярен между 70-те и 80-те години заради невероятното си издръжливост, предложи на дизайнерите на Porsche възможността да се отърват от една прищявка - вземете модерния 911 GT2 RS със 700 к.с. и го освободете от естетическите и технически ограничения на „пътническа кола“, като едновременно с това са прекроени митичните форми на предшественика, в този случай на варианта от 1978 г. Въпреки че е дълъг почти 4,9 метра, този автообил е отслабнал с 200 кг. Тиражът е един от най-щедрите сред автомобилите, анализирани в това ревю, но не се притеснявайте - има някои по-специални екземпляри от останалите, които струват от 1,5 до над 2 милиона евро.
Мощност: 700 к.с. (6 цилиндъра, 3.8 битурбо)
Максимална скорост: не се съобщава
Ускорение 0-100 км/ч: не се съобщава
Тираж: 77 бройки