fallback

Може ли синтетичното гориво да замени изкопаемото в глобален мащаб?

Промяната е възможна само за една нощ, но има едно сериозно препятствие

Човешката природа и финансовите съображения са може би двете неща, които движат обществото напред. Това е особено вярно при решаването на световните проблеми, като глобалното затопляне. Електрификацията на автомобилите отговаря и на двете неща, но повдига въпроса дали ранното решение за изоставяне на двигателите с вътрешно горене не е прибързано.

В случая най-големите производители на петрол в света потенциално ще загубят най-много. Те имат нужния опит и ресурси за сондиране и производство на петролни продукти, но не и за други енергийни източници. И все пак, тези производители са в добра позиция да инвестират повече в въглеродно-неутрални синтетични горива, които могат да бъдат предлагани във вече съществуващи бензиностанции, без да е необходимо да се създава изцяло нова инфраструктура.

Експерти от години твърдят, че най-бързият начин за намаляване на вредните емисии (CO2) от транспорта е преминаването към устойчиво, въглеродно неутрално, синтетично течно гориво, с което могат да се движат съществуващите вече превозни средства. Ако всички превозни средства в света заредят с гориво, синтезирано от органични материали още утре, целият CO2, получен от транспортното гориво, почти ще изчезне само за една нощ.

Volkswagen Group е един от производителите, които се занимават с разработването на синтетични горива от няколко десетилетия. Особено активна в това отношение е компанията Porsche, която смята да използва такова гориво в състезателен проект. Към подобно нещо проявява интерес и Mazda, която от миналата година е част от eFuel Alliance – сдружение, стремящо се към разработката именно на синтетични горива.

Подобно на Porsche, японската компания също ще използва състезателната писта, за да помогне за разработването и насърчаването на използването на синтетично гориво. В случая на Mazda, в състезанията ще се използва 1,5-литров двигател Skyactiv-D (дизелов, а не бензинов). Той се поставя на Mazda2, която работи със Susteo - синтетично гориво, доставено от партньора Euglena. Суровините, необходими за производството му, са използвано олио за готвене (90%) с масло и мазнини, извлечени от микроводораслите, наречени еуглена.

Използването на растително масло не означава, че превозните средства се движат наоколо и миришат на магазин за риба и чипс. Това е просто източник на устойчив, отпадъчен биоматериал, който може да се преобразува в синтетичен бензин или дизел. Той е неутрален по отношение на CO2, тъй като растенията, използвани за производството му, се насищат с CO2 от атмосферата, докато растат.

Целта обаче е да се премине изцяло към водораслите като източник. Продуктът може да се отглежда на земя, неподходяща за земеделие, за са не се конкурира с производството на храни. Ще са нужни обаче огромни количества, за да се замени световното потребление на петролни продукти. Всеки ден пътният транспорт изразходва около 1,3 милиарда галона бензин и дизел на ден в световен мащаб, но при растителното масло цифрата ще достигне 140 милиарда галона. И постигането на подобен обем може да се окаже проблем.

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Като цяло нищо най-съществено не сте писали като колко електричество или друг вид енергия ще иска производство на литър синтетично гориво. Производителите на петрол хич не са за жалене тяхна работа си е да инвестират умно милиардите най-малкото пак ще е нужен нефт или синтетика за кораби, самолети, военни машини и за асфалт, пластмаси и т.н. както и за самите автомобили повечето от които в световен мащаб ще са с ДВГ вероятно поне до 2040г. все пак кола веднъж произведена се ползва над 20г.
fallback
Последни