fallback

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".                        Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

fallback
  • #29
    до 29 ( преди 2 години )
    Не е толкова проблема в това тока да дойде от фотоволтаици. Проблема е колко земя ти трябва за това - за 250 кВч зарядна само за текущите нужди ти трябват 1250 кв м земя без да броим инфраструктурата около тях. Отделно ще искаш за 8 часа греене да захраниш 24 часа станцията т.е. към 4 декара само панелите. С инфраструктурата ще гонят 6. Само за 1 колонка. И това в момента се прави най-често на обработваема земя. Да не ревеш после, че си гладен, да ама тока ти е чист. Яж го него.
  • #28
    До долния ( преди 2 години )
    Не се притеснявай за Тесла. Те продължават да изграждат зарядната си инструктора и засега имат само 40 хиляди зарядни, които са от два до четири пъти по-мощни от тези в статията и не се оплакват. Колкото е по-скъп тока, толкова по-бързо се връща инвестицията в зарядна станция, особено ако си произвеждаш сам тока с фотоволтаици. Един киловат фотоволтаична централа струва 1000 лв и за година произвежда 1300квч, които по левче са 1300 лв/год. Защо мислиш че всички се втурнаха да ги строят?
  • #27
    до 27 ( преди 2 години )
    Извинявам просто се обръщах към ТСЛА само че ми го е поправило.
  • #26
    анонимен ( преди 2 години )
    Тесла, за правене ще я направят инфраструктурата само да има търсене, но нали знаеш кой ще плати за това. И цена от 1 лев на киловат ще стане скъп (или по-скоро евтин) спомен. А дори в момента електричките не са точно евтини за поддръжка и каране при сегашните цени на зарядните.
  • #25
    TSLA ( преди 2 години )
    Почти нямало възможност за инсталиране на DC-та по пътищата, а Hypercharger мрежата на Финес Чарджинг има 7 нови локации само за последния месец и половина. С дрън-дрън ярина ако се правеше ток, да сме заредили нашите и на Юпитер колите досега :DИ като гледам колко няма и 5 хил. коли на ток са у нас, те докато станат 4 милиона, 3 пъти ще се опънат нови електропроводи. Гала на Кафе :D
  • #24
    TSLA ( преди 2 години )
    Първият и единствен в света производител на премиум клас зарядни станции тип wallbox, изцяло българска разработка, се казва еКарс БГ ЕООД.
  • #23
    до 21/22 ( преди 2 години )
    Остави ги електричарите, според тях домакинство с 2000-2500лв месечен бюджет може да си позволи електричка за 100+к лв, домашна ВЕИ централа за 20к и термопомпено отопление за 30к без проблеми. И нямат такива неща само защото са глупави.
  • #22
    Продължение ( преди 2 години )
    А цялостния ремонт не е хич евтин. Тук разни панелкаджии, които не са си правили дори ремонт вкъщи от двайсетина години няма как да знаят какви средства са това. Много е лесно комунизма още да не е излязъл от панелката и да даваш калпав, празен акъл.
  • #21
    анонимен ( преди 2 години )
    Преди години, когато любимите на всички украинци не пропускаха руския газ до Европа и трябваше да се отопляват хората главно на ток, във всички големи болници, училища и други подобни сгради, изгърмяха инсталациите. Цялата преносна мрежа също едва издържа и то за няколко седмици. Електрофилите не виждат по-далече от носа си и не могат да сметнат, че няма как да се намерят толкова пари за подмяна на цялата мрежа. В сградите е още по-сложно, защото там е свързано с цялостен ремонт след къртенето.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Е добър ден
fallback
Последни