fallback

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".                        Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

fallback
  • #49
    анонимен ( преди 2 години )
    Философите, повечето коли не се карат непрекъснато, нито се зареждат непрекъснато. Всъщност повечето коли обикновено стоят паркирани. Междувреенно вече сте започнали да коментирате и други страни. После се чудите защо сте бедни и не сте виждали 20 бона накуп никога през живота си.Ще ви дойде много нанагорно, ако ви спрат старите джогани на която и да е граница след години. А евро 8 стандарт идва скоро.
  • #48
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако зареждаш всеки ден, само на нощна ще можеш да заредиш 7 киловатчаса с мощност под 1 киловат. Тоест само на нощна, 1 милион електромобила ще се нуждаят само от един гигават мощност колкото е мощността на един от двата реактори на АЕЦ Козлодуй. Сещаш ли се кога в България ще има един милион електромобила? По най-оптимистичните сценарии ще е след 2050 година, когато започнат да свършват произведените през 2035 година автомобили с ДВГ на вторичния пазар.
  • #47
    Карам е90 ( преди 2 години )
    Тука сме с 20 - 30 години назад (освен едни 500 други) и затова е така. Пускай турския сериал и сипвай ракията, пускай Слави и те нещата ще се оправят от самосебе си.
  • #46
    анонимен ( преди 2 години )
    2600 киловатчаса са ти около 7 на ден. Тоест веднъж в седмицата, трябва да заредиш 49 киловатчаса, което може да стане на паркинга на хипермаркета за 20 минути на 150 киловата зарядна станция. Може да стане и на магистралата за десетина мин. на 300 кв зарядна.Може да стане и в гаража или на работното място директно включена в контакта за 7 часа със 7 кв. И забележи че говоря за веднъж седмично. Тоест един такъв контакт може да обслужва по поне 2 автомобила дневно, 14 седмично пред блока.
  • #45
    А добър ден. ( преди 2 години )
    Мрежата на никоя страна не може да издържи натоварването ако всички коли са електрокари. Да не говорим за цената на тока тогава.
  • #44
    анонимен ( преди 2 години )
    Но да се върнем на разликата между мощност и енергия. Средния пробег на автомобилите в Европа е 13 хиляди км годишно. При 20 киловатчаса на 100 километра, това са 2600 киловатчаса годишно. Тоест ще се нуждаят от фотоволтаична централа с мощност 2 киловата, заемаща 10 квадратни метра, за да им осигури нетното производство за годишния пробег. Тоест по-малко от едно паркомясто.
  • #43
    Дрън-дрън ( преди 2 години )
    Ти стъпвал ли си на магистрала? Задължително от двете страни на магистралата има поне 10 метра разстояние до оградата. Като се замисля тези от фотоволтаици могат да служат и като ограда монтирани вертикално. Тази земя така или иначе е отчуждена. Да не ти смятам ако покрият магистралите като навес, което вече става над 30 метра широчина на платната тоест над 5 киловата на всеки метър. Така само над Тракия могат да се монтират фотоволтаици с мощност колкото на АЕЦ Козлодуй.
  • #42
    анонимен ( преди 2 години )
    За това си прав като цяло. Но около Тракия място има, но на Хемус, по конкретно на Витиня? Или на Струма? И пак колко земя ти трябва и колко ще струва тази земя? Това е проблема - къде ще се сложат всичките фотоволтаици и колкоще струва. Всичкото това е обработваема земя.
  • #41
    Магистралка ( преди 2 години )
    Ами точно покрай магистралите има достатъчно място за фотоволтаици. Дори само по пет метра от двете страни да са високи са ти два киловата на метър магистрала. Тоест 2000 kW за километър. - 10 бързи зарядни директно във фотоволтаиците.Тоест на всеки 10 километра могат да направят по 100 бързи зарядни, които да зареждат по 500 автомобила на час. За 300 км, 30 такива зарядни за 15 000 автомобила на час. Ами то няма Как да има толкова трафик дори на теория. Рекорда е 30 хиляди на ден.
  • #40
    анонимен ( преди 2 години )
    Как 20к, една батерия на новите коли е над 50к и след 8 години химията решава, но и ако я караш само на бързи зарядни и толкова няма да изкара.
fallback
Последни