IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Доказано: Физическите бутони са по-добри от сензорните екрани

По-безопасно е, когато шофирате, да ползвате старата практика

Какво предпочитате – с физически бутони или със сензорни екрани да управлявате някои от функциите в автомобила? Със сигурност има привърженици и на двата начина, но има и обяснения, и доказателства кой от тях е по-безопасен.

 

gl_infotainment-oppning_002.jpeg

 

Факт е, че физическите бутони се срещат все по-рядко в съвременните автомобили. Повечето производители преминават към сензорни екрани и те стават все по-големи. По-добре ли е обаче това за шофьорите? Отговор на този въпрос дават от шведското автомобилно списание Vi Bilägare, които извършиха задълбочен тест на системата HMI (човек-машина-интерфейс).

Вдъхновението за пълния с екран интериор в модерните автомобили идва от смартфоните и таблетите. Но това, което работи за смартфон, не е непременно подходящо за автомобили и понякога може да се окаже направо опасно. През последните години производителите на автомобили са обсебени от сензорните екрани. Дизайнерите искат „чист“ интериор с минимално оборудване, а финансовият отдел иска да намали разходите. Вместо да разработват, произвеждат и поддържат физически бутони на склад за години напред, производителите на автомобили се стремят да интегрират повече функции в цифров екран, който може да се актуализира с течение на времето. 

 

gl_infotainment-mg-marvel-001_0.jpg

 

Екипът на Vi Bilägare събра 12 автомобила, от които 11 модерни от различни производители. На летище беше измерено времето, необходимо на водача да изпълни четири различни елементарни задачи - смяна на радиостанцията, регулиране на климатичната инсталация, нулиране на бордовия компютър и затъмняване на осветлението на уредите на таблото. И това става при движение със скорост 110 км/ч.

Последната кола, която участва в експеримента, е от „старата школа“ и е без сензорен екран - 17-годишно Volvo V70. Важен аспект на теста е, че водачите са имали време да се запознаят с автомобилите и техните информационно-развлекателни системи преди началото.


results.jpg


В голяма част от новите автомобили много функции вече могат да се активират с глас. Но системите за гласово управление не винаги са лесни за използване, те не могат да контролират всяка функция и не винаги работят, както се рекламират. Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент.

Какво се оказва накрая? Най-лесният автомобил за разбиране и управление и то с голяма разлика е Volvo V70 от 2005 г. Четирите задачи се изпълняват в рамките на десет секунди, през които колата се движи 306 м със 110 км/ч.


grafik1_0.jpeg


На другия полюс е китайският електрически MG Marvel R, който се представя най-зле. Шофьорът се нуждае от 44,6 секунди, преди да изпълни всички задачи, през които автомобилът е изминал 1372 м - повече от четири пъти в сравнение със старото Volvo.

BMW iX и Seat Leon се представят по-добре, но и двата автомобила все още са твърде сложни в това отношение. Водачът се нуждае от почти километър, за да изпълни задачите. През това време в трафика могат да се случат много неща.

Dacia Sandero и Volvo C40 се представят добре, въпреки че и двете коли имат сензорни екрани. Те обаче не са претоварени с функции. Volvo показва, че сензорният екран не трябва да бъде сложен.


grafik2_0.jpeg


Организаторите на теста също така измерват ъгъла, под който водачът трябва да гледа надолу, за да управлява функциите. Снима е един и същ шофьор във всички автомобили и се открива, че шофьорът трябва да намали линията на видимост с 56 градуса, за да види долния край на екрана. Сравнете това само с 20 градуса в Mercedes GLB.

Тестът на белгийците доказва, че достъпът до основни функции на сензорен екран е по-труден в движеща се кола, отколкото натискането или завъртането на физически бутон. И ако трябва да държите очите си на пътя, сензорните екрани са ужасна идея.

0 от 500
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Владислав ( преди 1 месец )
    Абсолютно логично и закономерно. При физическите бутони има и още едно сетиво- допир! И да не знаеш къде е бутона имаш памет и подсъзнателно го натискаш. При тъч-скриин и да знаеш къде е екрана трябва да погледнеш къде точно натискаш за да се изпълни функцията, иначе просто си " кълвеш" по стъклото.
  • #15
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 1 месец )
    Ама и редактоеа откъде ги изравя тия статии, клик бейт. И веднага се появяват Гошофците с истински 20 годишни "премиуми" с яките копчета. Пичове Вие сте обречени да купувате втора ръка, каквото има на пазара. А скоро това ще са само големи екрани, и да точно за Вас ще са се скапали.
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Jackson ( преди 1 месец )
    #10, и в статията пише, че тестът е проведен на летището, въпреки че е извършен на натоварена магистрала, което се потвърждава от снимки на уебсайта на източника. Като цяло статията беше преведена от посредственост, но това, което не можах да преведа, просто го измислих.
  • #13
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз съм привърженик на гласовите команди и липса на всякакви бутони и екрани по таблото, само стойка за телефона. Казваш на телефона - Ей Гугъл, навигирай до мола, ей гугъл, пусни ми Крафтверк, ей Гугъл, прочети ми съобщенията, няма погледи надолу, нагоре, отклоняване на вниманието, всичко е в телефона ти, дето после си го слагаш в джоба и си го ползваш по същия начин извън колата.
  • #12
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент."Тоест експеримента е сериозно изкривен, защото основното управление на тези функции е проектирано да се извършва с глас без да си отклоняваш вниманието от пътя, което е много по-безопасно, отколкото да се ровиш по копчетата. И точно копчетата на климатроника и дисплея му са на много по-ниско ниво, по-малки са и се четат много по-трудно , отколкото на тъч дисплея. Много по-лесно е да го кажеш 22
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До иво ( преди 1 месец )
    Иво, качвал съм се в доста коли. Кое според теб е истинска кола? Голф 2,124ка? Мини в новия век, няма как да минеш само с копчета. Какво правят на очите нещо по различно от смартфона? Колко често се гледа в тъча? Достатъчно рядко, стига да не си пуснал навигацията. Като споменах навигацията, на телефона как е, защото на тъча е поне 3 пъти по добре
  • #10
    11 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Много сте зле с географията. Първо, тестът се прави от шведи, а накрая се говори за тест на белгийци. Имам чувството, че всички статии се пишат от Пепи Шекера, но под различни имена -толкова много и фрапантни грешки има навсякъде.
  • #9
    5 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Дрън дрън. Пак стъкмистика. Току-що пробвах колко време ще ми отнеме да си пусна радио фреш, да си изгася лампата в кухнята лампата в хола и да включа климатика и като бонус да си пусна таймер за 10 минути, а после да го нулирам. Не ми трябваха нито копчета нито екрани. Просто го казах на тонколонката. Същото може да стане и с четирите задачи в този тест като просто кажеш на автомобила какво искаш да направи и да си гледаш спокойно пътя без да отместваш поглед или да пускаш волана.
  • #8
    13 rate up comment 2 rate down comment
    иво ( преди 1 месец )
    Колко много изкривен български език....сетнеш.....шит......от някой пипонкьо, дето никога не се е качвал на истинска кола! Тая статия само доказва очевидното, че физическият бутон/врътка нищо не може да го замени, нито като ергономичност, нито като дизайн, нито като усещане в колата. А тия телевизори, дет са ги наши.бали по новите коли, освен всичко друго, нямате си на представа какво правят на очите. Всичко, за да е по-евтино. А няма никаква стойност, бок,лук, не става за нищо, евтинджос, тъч.
  • #7
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    10г по късно... и камара пхарчени пари стигнаха до извод, който много хора го казаха още в началото. Но в името на печалбата и гъзрията се налагаше всичко през екрана. А после телефоните били криви..