fallback

Само фантазия ли е българската хиперкола ALIENO?

Конструкторът Ахмед Мерчев: До две години почваме производство

Новината за създаване на българска хиперкола, напълно очаквано, раздели публиката. Мнозина приеха твърденията за измислица, появила се в медиите и побързаха да се нахвърлят на автора на проекта. Появиха се твърдения, че обявената за почти готова фабрика в Туховица, в която трябва да се произвежда автомобила, изобщо не съществува. Имаше и такива, които поздравяваха създателя на ALIENO за смелостта му да пробва подобно нещо. Затова и потърсихме самия Ахмед Мерчев, който разкри докъде е стигнал с проекта си.

 

- Доколко реално е създаването на такъв автомобил у нас?

- Нещата са или истина, или неистина. Средно положение няма. Това, което сме обявили на сайта преди няколо дни, е истина. Това не са празни приказки.

- Откъде идва финансирането на проекта?

- От другите мои бизнеси, свързани с разработка на електроника и софтуер за обработка на металообработващи и роботизиращи машини. Най-големият инвеститор в ALIENO съм аз. Към каузата съм привлякъл мои приятели и колеги. Със собствени сили и средства развиваме проекта по фабриката и покупката на машини.

- Защо никъде няма снимки на фабриката?

- Ние сме в начален етап на строеж. Има една стара сграда, която ремонтирахме, но за самото производство в момента сме в етап на строеж на 14 000 кв. м. производствени халета.

- А защо 4 години, след като анонсирахте първия си автомобил, все още няма нито една бройка от него, а всичко е само на хартия?

- Ако целта ми беше да направя един прототип и всичко да приключи до там, отдавна да го бях направил. Ние работим на доста високо ниво и самият прототип изисква дребно серийно производство. Разходите за самото изграждане са високи.

- Но ако имахте прототип, вероятно щяхте да убедите евентуални клиенти за сериозността на проекта...

- Нямаме потребност да убеждаваме някой. Ние първо сме убедили себе си, правим го със собствени пари и на наш риск. Като направим първия прототип, първата серия, тогава ще го рекламираме по-широко на автоизложение - примерно в Женева и на други такива, за да привличаме потенциални клиенти.

- Досега имахте ли реален интерес от хора, които биха инвестирали в покупка на вашия автомобил?

- Да, имаме поръчки, но в момента ги задържаме. Интересът е налице, имаме начални разговори с потенциални клиенти. Просто в момента не потвърждаваме поръчките, докато не стартираме производството.

- Кога очаквате да стане това?

- Зависи кога ще завършим първите производствени мощности, но в период от една до две години. Вече всички производствени машини са купени.

- А имате ли специалисти, инженери, които да са наистина подготвени за такъв проект?

- Да, разработващият екип е ситуиран в София и в Пловдив, като след осигуряване на условия в Туховища, част от екипа ще бъде преместен там. Иначе производствения екип ще бъде обучен на място.

- Къде ще тествате автомобилите?

- Това е най-малкият проблем, нека да стигнем до там да ги тестваме на писта. Има и близки локации, като Гърция, може в Германия, има достатъчно места и условия.

- А откъде ще вземете някои основни компоненти за подобен автомибил, като гумите, например?

- Това е последната ни грижа. Аз съм се заел не да си направя един автомобил за себе си, а да направя автомобилно производство в България. Това не става за един ден и с един милион. За гумите – единственото, което ни върши работа са новите разработки на Мишлен.

- А батериите?

- Това не са плодове, които да си наберем. Батерията е наша разработка. Сглобяването на отделните клетки и електрониката, която ги управлява, плюс самото охлаждане на батерията - всичко това го правим в момента в Туховища.

- Вие самият какво образование имате?

- Електроника и роботика в Техническия университет.

- Какво бихте казали на тези хора, които и вие сам сте прочел, не ви вярват и ви наричат с различни епитети?

- Не сме публична или държавна компания, правим го със собствени пари. Аз съм избрал своя път, по който да вървя, всеки може да си говори каквото си иска, ние полагаме усилия и накрая ще се види резултата. Аз съм на 38 години и осъзнавам какво правя.

 

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Преди години Ахмед беше доста популярен в определен кръг от хора, за да му се подиграват. Твърдеше, че щял да създаде робот ли беше, роботизирана ръка ли, не помня, но с примерно 16 степени на свобода. Та още се носят легенди за неговите творения от онези години. Дано този път е нещо реално.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    И без интервюто е ясно че е абсолютна лъжа 5 000 коня и 585 км/ч максимална скорост то Чирон, Невера и Плайд са като детски играчки пред тази измислица :D
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Е то може да ви е смешно, но наистина момчето си строи нещо там във въпросното село Туховища. Проверих го. Копае там, има строителна площадка. В някакъв склад гледам наредил индустриални роботи и др. машини. Какво ще произвежда не се знае. Но нещо ще се прави там. Дали е нещо реално, дали е измама или просто една налудничава идея времето ще покаже. Засега реален продукт или прототип няма. Има намерения за нещо.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    али реза българина познавате ли го
  • #7
    до 5 ( преди 2 години )
    това не е информация бе, вуйчо, това е интервю: питали са го и е отговорил. Дали са му убедителни отговорите, всеки с IQ над 35 може да прецени :D
  • #6
    Мюмюн ( преди 2 години )
    Aaaaaaхмед!!! Шара пипи гяу гяу! Алтъ кебапчита верджам!Какви екипи какви приказки какви пет лева. Що не каза направо, че робота, който ти конструира преди дваесе годин и който има амнайсе "степени на свобода" ще измисли и сглоби тоя аффтомобил..... Бегай
  • #5
    Люсид ( преди 2 години )
    Глупости
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Всеки сериозен сайт би проверил информацията. Поне няколко снимчици на плевнята в Туховица. Иначе риска е да участва в измама, съзнателно или не.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Да, тонът определено е като на политик, а не на инженер.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Много неприятно отношение създава с отговорите си собственика. Дано да греша.
fallback
Последни