Недостигът на нови автомобили се превръща във всеки по-сериозен проблем за индустрията, като сроковете за доставка на поръчана кола продължават да растат, предупреждава британското издание Carbuyer.
Вече е известно, че заради големия интерес, с който Toyota не успява да се справи по различни причини – липса на доставки резервни части и оборудване, както и затваряне на заводите в Япония и Китай заради коронавируса, срокът за доставка на новия Land Cruiser 300 на някои пазари е 4 години. Това обаче далеч не е единственият пример – според експерти до края на 2022 година ще бъдат произведени с 13 млн автомобила по-малко от планираното и това ще усложни все още повече ситуацията на пазара.
Колко точно обаче ще трябва да чакат клиентите? По информация на Carbuyer, средното време за изчакване за ново BMW е около девет месеца, но този срок може да бъде дори по-дълъг за избрани хибридни и електрически модели. В същото време Ford спря поръчките за Focus заради недостиг на компоненти, а клиентите трябва да чакат повече от шест месеца за доставката на електрическите кросоувъри Mustang Mach-E. Компанията не приема поръчки и за Ford Fiesta, същото се отнася и за Jaguar, който спря продажбите на F-Pace.
Според изданието, списъкът на чакащите за новото поколение на Range Rover е пълен за година напред, докато доставките на моделите на новата корейска премиум-марка Genesis отнемат поне 8-9 месеца. От Tesla обещават да доставят Model 3 чак през пролетта, докато за Model Y времето е по-малко – 3-4 месеца.
И все пак – има ли автомобили, за които не трябва да се чака? Проучване на друго британско издание - Public News Time, показва, че най-бързо – за 13 седмици (малко над 3 месеца), ще бъде изпълнена поръчка за кросоувъра Nissan Qashqai, който се произвежда в местен завод - в Съндърланд. Същите срокове са обявени за електрическия автомобил Hyundai Ioniq, кросоувъра Volkswagen T-Roc и седана BMW 3-Series. Следващият в класацията е Volkswagen Polo, като за него трябва да се чака 20 седмици. При VW Tiguan и Golf, Nissan Juke, Opel Corsa срокът за доставка е над 6 месеца.
Подобни данни предоставя порталът Carwow, като отделно отбелязва, че практически няма налични автомобили от дилъри, с изключение на няколко модела. Подобно е положението и в други страни. Порталът Fleeteurope, базирайки се на данни от германското подразделение на Carwow, съобщава, че същата картина се наблюдава и в Германия. Най-малко - от три до четири месеца, трябва да чакат купувачите на модели на Alfa Romeo, докато доставката на Jeep отнема поне половин година.
Сроковете за доставка на нови Audi, в зависимост от модела и версията, са от 5 месеца до две (!) години. „Опашката“ за модели на BMW е между 9-12 месеца,а за някои Jaguar и Land Rover се чака до 16 месеца. Още по-тежко е положението при Skoda и Mercedes-Benz, където изчакването се проточва до 18 месеца, особено когато става въпрос за електрически превозни средства.
В Америка положението не е по-различно, като това важи и за произвежданите в страната коли на Tesla. Според Tom's Guide, поръчките за Model X и Model Y се изпълняват за около година. Все пак има вариант за ускоряване на процеса - за да може клиентът да си получи колата по-рано от следващото лято трябва да добави повече опции към оборудването на колата или просто да си поръча най-скъпата версия. Например, същият Model X, само в екстремната модификация Plaid, може да бъде доставен след месец или два. За базовия седан Model S ще трябва да се чака поне до февруари, но при поръчка на допълнителен цвят на каросерията, големи джанти или контрастна тапицерия, доставката ще стане през октомври или ноември.
Логиката е ясна - по този начин Tesla може да спечели повече за тези, които не искат да чакат дълго време, а останалите просто нямат избор. Освен това, общата тенденция в автомобилната индустрия е такава, че все по-голям приоритет ще се дава на автомобили, сглобени за реален клиент.
Според Джим Фарли, главен изпълнителен директор на концерна Ford, такива автомобили сега представляват около една трета от всички доставки, въпреки че доскоро делът им беше само 5%. В същото време наличностите на дилърите намаляват - според Forbes в момента в американските сайтове са концентрирани общо около 1 милион нови коли вместо обичайните 3,5 милиона.
Изправени пред недостиг на компоненти и прекъсване на производството, компаниите преминават към нов начин на работа. Вместо да препълват складовете на дилърите с машини, които могат да стоят там безкрайно дълго и да чакат клиенти, те пренасочват фокуса си към бързи доставки за конкретни заявки.