Продажбите на дизелови и бензинови автомобили са най-засегнати от проблемите с доставките на пазарите в ЕС, сочат резултатите от второто тримесечие на годината, публикувани от Асоциацията на автомобилните производители (ACEA).
При бензиновите модели спадът е с 22,2% на годишна база до 909 000 бройки, което е 38,5% от пазара. В същото време резултатът на дизелите в ЕС е 409 000 продажби (-27,7%), като техният дял вече е само 17,3. През същия период на 2021 г. той е бил 20,2%.
Причините за спада на двигателите с вътрешно горене са причинени от недостига на електронни компоненти. Като цяло от началото на годината продажбите са спаднали с 14% спрямо 2021 г. Така в ЕС са продадени 4,6 млн превозни средства, а всички основни пазари отчитат двуцифрени спадове.
Въпреки бонусите от властите в различните държави, хибридните автомобили също страдат от проблемите с доставките и отчитат спад от 2,2% в ЕС. Техният дял обаче продължава да расте и вече достига 22,2% от пазара. На свой ред, plug-in хибридите също отчитат отстъпление спрямо 2021 г. (-12,5%), а дялът им на пазара е 8,7% с 206 000 продажби.
Категорията на изцяло електрически автомобили е единствената, която напредва (+11%) - 243 000 продажби, но и при нея се усеща забавяне на ръста. В момента електромобилите имат дял от 9,9%, като той можеше да бъде и по-голям, ако не бяха огромните затруднения с доставките на електронни компоненти от Украйна при един от лидерите на пазара – Volkswagen.
Продажбите на електрически коли на германската група са паднали с 16,5% през второто тримесечие, след като през първото записаха ръст от 33,6%. Затова и от ACEA отчитат, че като цяло пазарът на автомобили с нулеви вредни емисии е далеч от целите, поставени от властите в ЕС.