IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как една 42-годишна Zastava стана сензация в Америка

Югославският дребосък с 30 коня е сред най-дълго произвежданите соц коли

Bring a Trailer е най-големият сайт за онлайн търгове за класически автомобили в Америка, и обикновено на него се предлагат неща като Mercedes 300 SL или BMW E30 M3. Но тази седмица най-коментираната от хилядите обяви е доста неочаквана: тя се отнася до продажбата на скромна югославска Zastava с 30 конски сили мощност. Четири дни преди края на търга цената вече надхвърля 4200 долара.
     
     
Zastava 750 SE
Снимки: Bring A Trailer
    
      
Въпросната Zastava 750 SE се продава в Калифорния, макар да е с регистрация от щата Монтана. По информация на продавача е стигнала до Щатите преди седем години, като преди това е претърпяла внимателна реставрация в Хърватия. Двигателят с обем 767 куб. см е основно ремонтиран през 2018 от калифорнийската Reliable Motors.
    
     
Zastava 750 SE
     
       
Скоростната кутия е 4-степенна и предава въртящия момент към задните колела. Километражът показва малко над 41,000 км, но никой не може да предположи колко е действителният пробег на автомобила след производството му през 1980 година. Американска добавка са гумите Kelly Steelmark с бели страници.

Zastava 750 е един от рекордьорите по дълголетие от всички автомобили, произвеждани в бившия социалистически лагер (доколкото изобщо можем да броим Социалистическа федеративна република Югославия за част от него). Автомобилът се прави в завода Crvena Zastava (Червено знаме) в Крагуевац от 1955 година, в резултат на закупен лиценз за производството на Fiat 600.
     
      
Fiat 600
Италианският оригинал - Fiat 600. Неговото производство окончателно спира през 1969, но югославската версия оцелява още почти две десетилетия
      
        
Югославската версия на колата обаче е по-дълга от оригинала, а от 1962 се появява модификацията 750, с малко по-голям двигател. Стандартната 750 развива 25 конски сили, а топ-версията SE като тази от търга разполага с цели... 30 (и 52 Нютонметра максимален въртящ момент). Впрочем това не е чак толкова малко за автомобил, който тежи едва 640 килограма. Ранните варианти на заставата са с отварящи се отпред врати тип "самоубийки", но тази конкретна бройка от 1980 вече е със стандартни, отварящи се отзад. През 80-те се появява и още по-мощен модел, означен като Zastava 850, но той е рядкост.
    
      
Zastava 750 SE
Zastava 750 като служебен автомобил на югославската народна милиция
   

       
Оригиналният Fiat 600 се сглобява в Италия от 1955 до 1969, но югославската му версия се оказва доста по-дълговечна: последната Zastava 750 слиза от конвейера чак през 1985, трийсет години след дебюта на модела. В Югославия наричаха тази кола "Фичо" - но не като умалително от Fiat, както смятат много българи, а в чест на герой от комикс, публикуван във вестник Borba в онази епоха. В последните години старите 750 се радват на възроден интерес в Сърбия и цените им доста се повишиха.
    
       
Още снимки на Zastava 750 SE вижте в ГАЛЕРИЯТА:

  
  

0 от 500
  • #7
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези стари коли винаги са ме изумявали някакъв мижав двигателен отсек и дори така половината е празен
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Бен Газара ( преди 1 година )
    Токо, на снимка 24 отлично се вижда разширителните съд за охлаждащата течност, а вдясно радиатора с перка- тъй че не е с въздушно охлаждане, не е ЗАЗ.
  • #5
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Токо ( преди 1 година )
    На таблото пише "вода"...а е с въздушно
  • #4
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До Кире ( преди 1 година )
    Сензация е, Кире, щото всички големи издания са писали за нея и хиляди хора са прочели. Там има и читатели, не са само писатели като тебе :D
  • #3
    6 rate up comment 1 rate down comment
    За разлика... ( преди 1 година )
    ...от бай Тошо, Тито и Чаушеско се правеха, че не са руски подметки. Така оставиха някои следи, в случая савтомобилите. Като комшии с Италия, сърбите взеха лиценз от ФИАТ и дълго правиха Застава, като по-новите модели в Америка бяха т.шак за местните колекционери, напр. Юго. Същото се отнася и до Дачия.
  • #2
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Киро ( преди 1 година )
    Хаха..."станала сензация в Америка", какво гръмко заглавие за факта, че някакво соц ретро автомобилче достигнало гигантската сума от 4200 долара на някакво търгче... Ей това е качествена журналистика!
  • #1
    15 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    па хубаво са го постегнали Фичо :)