Мястото на главен дизайнер на Lada, което се оваканти от момента на разделянето на Renault Group с руския им бизнес, може да бъде заето отново от британеца Стив Матин. Или поне така много се иска на руските чиновници и ръководството на АвтоВАЗ. Това твърдят руски медии, позовавайки се на два високопоставени източника.
Ще припомним, че Стив Матин, който тази година навърши 57 години, отиде в Lada през 2011 година, след като преди това работеше за Mercedes-Benz и Volvo. Под негово ръководство бяха създадени XRAY, семейството Vesta, обновената Granta и концептуалния всъдеход 4x4 Vision, даващ идея какво да се очаква от бъдещото ново поколение на Lada Niva.
В края на 2020 година британският специалист напусна руската компания "по лични причини", а мястото му бе заето от Жан-Филип Салар. Последният бе екс директор по дизайна на групата Renault в Източна Европа, автор на облика на няколко модела на Dacia и руската версия на Renault Arkana.
На новото място Салар, който беше подчинен на главния дизайнер на краткотрайната бизнес структура Dacia-Lada Алехандро Месонеро-Романос, успя да представи проекта за следващата Niva. Предполагаше се, че той щеше да направи моделите на руската марка по-практични, докато Матин е почитател на тенденция за по-изразителен дизайн.
Очевидно, докато идеята за връщането на създателя на X-style на Lada само се обсъжда, не е направено конкретно предложение към него. И дори ако Стив Матин го приеме (а вътрешни хора от групата не изключват това), при сегашните условия АвтоВАЗ може да има трудности с наемането му и заплащането на услугите.
В настоящият момент руският автомобилен производител, чиито висши ръководни длъжности вече са заети от държавни чиновници, е съсредоточен върху пускане на поточните линии на вече съществуващи модели, предвид доста тежката ситуация в Русия с доставката на компоненти, иновации и други важни неща за индустрията. Според специалисти, създаването на изцяло нови продукти, за които е нужен трудът на дизайнер, биха отнели поне три - четири години, и то, при положение, че санкциите срещу Русия заради нахлуването в Украйна, не бъдат разширени.
Междувременно, стана ясно, че заводите на АвтоВАЗ работят на едва 10% от капацитета си, макар компанията да обяви смели планове за възобновяване на производствата. Руснаците искат да възобновят производството на Lada Niva Legend на 13 юли, а също през този месец би трябвало да рестартира и асемблирането на Largus. За втория модел, обаче, има сериозни притеснения с недостига на на компоненти, чиито внос е затруден заради санкциите срещу Руската федерация.
От АвтоВАЗ се надяват през август да тръгнат и трите основни поточни линии, като броят на сглобените автомобили трябва да стигне 1000 единици на ден. Това съвсем не е сигурно, предвид фактът, че към момента руското предприятие работи на намален сменен режим и често пуска в отпуск служителите на отделни цехове.