Продължаващите промени в глобалното потребителско търсене на автомобили определят кой ще печели и кой ще губи през последните години. Тъй като продажбата на леки превозни средства продължава да се сблъсква с предизвикателства, а и икономиките по света се подготвят за предстояща рецесия, има един конкретен сегмент, който е много тежко положение – този на спортните автомобили, пише в свой анализ един от топ-експертите в индустрията - Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
Цифрите са пределно ясни - през последните седем години глобалните продажби на спортни автомобили, включително купета, кабриолети, тарги, супер и хиперколи са намалели с 34%, от 570 000 бройки през 2015 г. до едва 375 000 броя през миналата година. Следователно спадът не е само следствие от пандемията, тъй като той започва от 2016 г., като се ускорява през 2020 г.
С други думи, спортните автомобили регистрираха най-ниските продажби през 2021 г. поне от 2014 г. насам (оттогава експертите на JATO водят по-точна статистика). Причините за намалелия интерес са няколко, но основната е липсата на интерес от страна на китайските потребители към този тип автомобили. За разлика от силните продажби на седани и SUV или дори MPV, спортните коли едва успяват да приковат вниманието на азиатската публика. Те представляват 0,07% от продажбите на леки превозни средства в Китай през 2021 г. - близо 18 000 бройки. А това е много слаб резултат в сравнение с 9,73 милиона SUV и 8,38 милиона седани.
Единствено в САЩ, който е и основният им пазар, тези автомобили се радват на сериозно търсене. През 2021 г. американските потребители са закупили близо 220 000 спортни коли, което е с 3% по-малко от 2020 г., но техният дял е по-голям от този в Китай – 1,5% о общите продажби. Като цяло, обемът в САЩ представлява 59% от световното търсене на тези превозни средства.
Спортните автомобили имат своите проблеми и в Европа. Търсенето през 2021 г. възлиза на почти 71 000 единици, което е спад от 9% спрямо 2020 г. Продажбите им са едва 0,49% от общите на континента, като тук излизат наяве и други причини. Основната е бумът на SUV-моделите. Те не се конкурират пряко със спортните коли, но някои от тях предлагат дори по-голяма производителност. През миналата година са продадени 3,05 млн SUV, което е ръст от 19%.
Лидери по продажби в сегмента на спортните кола са Ford, Chevrolet, Porsche и Dodge. Най-популярният такъв модел в света е Ford Mustang к 69 600 продажби, следван от Dodge Challenger. Chevrolet продаде по-малко бройки от Camaro, но Corvette се справя доста добре, като обемът на продажбите му се е увеличил с 53%.
В случая с Porsche повечето от продажбите идват от емблематичното 911, което продължава да се представя добре. Mazda увеличи доставките на MX-5, а Ferrari впечатлява най-вече благодарение на Roma. Прилично се справят още Lexus с LC и Aston Martin с Vantage. Сега обаче ни предстои да разберем, дали сегментът ще оцелее при новия регламент за вредни емисии и електрификацията на индустрията без приноса на Китай по отношение на обема на продажби.