fallback

Обречени ли са спортните коли?

Притиснати между SUV и китайския пазар тези модели са на път да изчезнат

Продължаващите промени в глобалното потребителско търсене на автомобили определят кой ще печели и кой ще губи през последните години. Тъй като продажбата на леки превозни средства продължава да се сблъсква с предизвикателства, а и икономиките по света се подготвят за предстояща рецесия, има един конкретен сегмент, който е много тежко положение – този на спортните автомобили, пише в свой анализ един от топ-експертите в индустрията - Фелипе Муньос от JATO Dynamics.

Цифрите са пределно ясни - през последните седем години глобалните продажби на спортни автомобили, включително купета, кабриолети, тарги, супер и хиперколи са намалели с 34%, от 570 000 бройки през 2015 г. до едва 375 000 броя през миналата година. Следователно спадът не е само следствие от пандемията, тъй като той започва от 2016 г., като се ускорява през 2020 г.

С други думи, спортните автомобили регистрираха най-ниските продажби през 2021 г. поне от 2014 г. насам (оттогава експертите на JATO водят по-точна статистика). Причините за намалелия интерес са няколко, но основната е липсата на интерес от страна на китайските потребители към този тип автомобили. За разлика от силните продажби на седани и SUV или дори MPV, спортните коли едва успяват да приковат вниманието на азиатската публика. Те представляват 0,07% от продажбите на леки превозни средства в Китай през 2021 г. - близо 18 000 бройки. А това е много слаб резултат в сравнение с 9,73 милиона SUV и 8,38 милиона седани.

Единствено в САЩ, който е и основният им пазар, тези автомобили се радват на сериозно търсене. През 2021 г. американските потребители са закупили близо 220 000 спортни коли, което е с 3% по-малко от 2020 г., но техният дял е по-голям от този в Китай – 1,5% о общите продажби. Като цяло, обемът в САЩ представлява 59% от световното търсене на тези превозни средства.

Спортните автомобили имат своите проблеми и в Европа. Търсенето през 2021 г. възлиза на почти 71 000 единици, което е спад от 9% спрямо 2020 г. Продажбите им са едва 0,49% от общите на континента, като тук излизат наяве и други причини. Основната е бумът на SUV-моделите. Те не се конкурират пряко със спортните коли, но някои от тях предлагат дори по-голяма производителност. През миналата година са продадени 3,05 млн SUV, което е ръст от 19%.

Лидери по продажби в сегмента на спортните кола са Ford, Chevrolet, Porsche и Dodge. Най-популярният такъв модел в света е Ford Mustang к 69 600 продажби, следван от Dodge Challenger. Chevrolet продаде по-малко бройки от Camaro, но Corvette се справя доста добре, като обемът на продажбите му се е увеличил с 53%.

В случая с Porsche повечето от продажбите идват от емблематичното 911, което продължава да се представя добре. Mazda увеличи доставките на MX-5, а Ferrari впечатлява най-вече благодарение на Roma. Прилично се справят още Lexus с LC и Aston Martin с Vantage. Сега обаче ни предстои да разберем, дали сегментът ще оцелее при новия регламент за вредни емисии и електрификацията на индустрията без приноса на Китай по отношение на обема на продажби.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Много хора които си мислят че са в спортен афтомобил като калибра реват че ама тоя в жипката *** отвява ама шо да не та отвява ама не било спорту.Просто сте сейляци там е проблема
  • #2
    Ха ха ( преди 2 години )
    Само пълен лаик може да предпочете СУВ пред спортен автомобил. Усещането е сравнимо, колкото секса с баба и с готина мацка!
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Ами нормално. Едно време спортен автомобил беше символ на бърз автомобил. Тогава многото коне бяха лукс и бързината беше следствие на намаляване на челното съпротивление и теглото на автомобила, което си има и своите недостатъци. Спортните автомобили са ниски и тесни и изключително неудобни за ежедневно шофиране. Сега многото коне не са толкова голям проблем, особено пък за електромобилите. Точно затова можеш да караш бензиново или електрическо SUV, което е практично и удобно, а и по-бързо.
fallback
Последни