fallback

Защо Porsche Cayenne трябваше да бъде Mercedes ML

Спортният SUV спаси марката, но всичко можеше да развие по друг начин

Един от класическите SUV-модели на днешното време – Porsche Cayenne, отбелязва своята 20-годишнина и по този повод компанията-производител отвори архива си, за да разкрие някои вълнуващи истории за модела, който я спаси от фалит. Малцина, например, знаят, че Cayenne е трябвало да повтаря Mercedes-Benz ML. Или пък, че инженерите, които са участвали в проекта, са били принудени да се разделят със служебните си автомобили 911.

Преди всичко, трябва да се отчете тежката ситуация, в която се намира Porsche в началото на 90-те години. Компанията е на ръба на фалита, като се държи на повърхността благодарение на външни поръчки, които водят до създаването на Mercedes 500 E и Audi RS2. Загубите за 1992 г. са около 240 милиона марки, но шефът на марката по това време Венделин Видекинг успява да намери изход.

Той оптимизира разходите за производство, елиминира цели нива от структурата и въвежда модела Boxster. Това стабилизира компанията, но тя е принудена да търси нови начини за растеж, които са извън сегмента на класическите спортни автомобили. Анализ, поръчан от отдела на тогавашния главен търговски директор Ханс Ридел, показа, че легендарното 911 и новият модел Boxster със средно разположен двигател сами по себе си няма да осигурят сигурно бъдеще на марката.

Пазарни проучвания доказват, че продажбите на спортни коли са стигнали своя пик и ако нещо не се промени, след време Porsche отново ще се окаже на дъното. Решението е да се пусне нов модел на пазара, който ще е трети в гамата на марката, като се разглеждат общо пет варианта. В крайна сметка остават два – луксозен ван и спортен премиум SUV.

Идеята за ван е отхвърлена веднага, въпреки че такива модели се търсят най-вече в САЩ, който е основният пазар на Porsche по това време. Тези автомобили обаче са популярни сред семействата с ниски доходи в Америка, докато в същото време големите офроуд-автомобили се радват на търсене на всички нива. Решението да направата на подобен модел е взето и започва да се търси финансиране.

В Porsche се ориентират към „съседите“ и се спират на Mercedes-Benz, където готвят пускането на M-Class, планирано за 1997 г., и нямат нищо против да си разделят разходите с партньор в проекта. Така Cayenne е на път да се превърна във високопроизводителна версия на ML, която ще използва шасито на Mercedes, комбинирано със собствен дизайн и двигатели.

Споразумението между Porsche и Mercedes става факт през лятото на 1996 г. и проектът започва да набира скорост. В края на годината обаче се появяват сериозни разногласия относно икономическите отношения между двете компании и договорът е развален. А в Porsche са принудени да търсят нов партньор, който е открит във Волфсбург.

По това време Volkswagen и Porsche все още не са свързани в група, но тогавашният главен изпълнителен директор на VW - Фердинанд Пиех, внук на основателя на компанията Фердинанд Порше, вижда потенциала на подобно сътрудничество. Porsche представя концепцията си за SUV на VW и Пиех бързо решава, че компанията му наистина се нуждае от подобна кола.

През юни 1997 г. е взето решението Cayenne и Touareg да се проектират заедно на платформата Porsche като част от проекта, който вътрешно е кръстен Colorado. Малко след това решението е обявено публично, но името на модела на Porsche си остава тайна. Самата разработка на модела е поверена на Porsche, докато VW трябва да поеме производството на новия SUV. Двата автомобила споделят някои общи детайли – като вратите, например, а интериорът им също е подобен.

Партньорите обаче поемат в различна посока с други основни конкуренти. Първоначално двигателят на Porsche не е използван в модела на VW, както и обратното. Настройките на шасито също са различни, тъй като Cayenne трябва да въведе нови стандарти в този клас. Той трябва да бъде не само кола, предлагаща стандартното за марката спортно изживяване, но и добри всъдеходни способности.

За да накара инженерите, работещи по проекта, да усетят изискванията за създаване на спортно превозно средство от нов тип, мениджърът на проекта Клаус-Герхард Волперт предприема необичаен ход. Той ги кара за предадат своите служебни автомобили Porsche 911, като те са заменени с току-що закупени BMW X5, Ford Explorer, Jeep Grand Cherokee и Mercedes M-Class.

Инженерите трябва да карат тези коли в ежедневието си, като ги сменят на всеки 4 седмици. Първоначално те са недоволни от подобно решение, но постепенно се убеждават, че то е правилно. При проектирането на автомобила те трябва да се занимават с неща, на които досега в Porsche е обръщано малко внимание – височина на прагове, обем на багажника, сгъваеми задни седалки, проходимост и др. Те обаче се оказват решаващи за успеха на новия модел.

През септември 2002 г. първият автомобил на Porsche с 5 врати празнува световната си премиера на автомобилното изложение в Париж. Този ден е исторически за компанията, защото Cayenne предизвиква фурор сред публиката и е приет отлично на пазара. Факт е, че има фенове на марката, които не го харесват, но това не е важно с оглед на печалбите. И наистина - в Porsche грешат само в едно. Видекинг и екипът му смятат, че обемът на продажби ще бъде около 25 000 бройки на година. Още първата генерация (E1), която се произвежда 8 години, обаче записа 276 652 бройки, което прави 35 000 на година.

Още снимки на превърналия се в легенда модел, който спаси Porsche - вижте в галерията:

Сега на конвейера е третото поколение на модела, като наскоро милионният Cayenne намери своя собственик. Само за 2021 г. продажбите на всъдехода надхвърлят 80 000 бройки, а това е наистина впечатляващо постижение.

fallback
  • #4
    Акмед ( преди 2 години )
    Даже излиза, че туарега е на платформата на порше
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Толкова за тезата че Cayenne не е Порше. Било VW, било Audi, оказа се че не така и баш Порше са си го проектирали.
  • #2
    Пропов ( преди 2 години )
    Интересен факт : Като е видял проекта на Порше за СУВ, Пиех е казал - Аз лично бих искал да имам такава кола, направете я! Всъщност Пиех е нещо като Че Гевара на автоиндустрията. ВиВа ла Революцион!
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Хубава статия,
fallback
Последни