Решението за пълна забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. мина на първо четене в Европейския парламент преди дни, но то среща яростна критики от страна на представителите на автомобилната индустрия, както и на властите в някои държави от ЕС.
Френските автомобилни производители единодушно осъдиха евентуалната забрана и я определиха като „стъпка към неизвестното, която ще унищожи автомобилната индустрия“. Същото сториха и водещите автомобилни компании от Германия, така че предстои да видим дали тези държави ще се съобразят със забраната, приета от европарламента.
Френският евродепутат Карима Дели заяви пред Euroctiv, че автомобилната индустрия прави всичко възможно да изтрие 2035 г. като крайна дата за забраната. На свой ред, най-голямата политическа сила в европарламента - Европейската народна партия, също се опитва да смекчи текста на решението
„Не мисля, че ще има клиенти за електрическите автомобили, тъй като те са два пъти по-скъпи от тези с двигатели с вътрешно горене. В същото време станциите за зареждане все още са прекалено малко, а разстоянията между тях са големи. Франция, например, ще има нужда от 1 милион зарядни станции до 2030 г., а сега техният брой е едва 60 000“, коментира Люк Шател, президент на френският профсъюз в производството на автомобили (PFA).
На свой ред министърът на икономиката на Франция - Бруно льо Мер, определи решението като „революционно, но положително“. Той добави, че до 2035 г. трябва да се свърши още много работа, като покани на среща представителите на автомобилните производители.
В същото време министърът на икономическото развитие на Италия – Джанкарло Джорджети, нарече решението за забрана на ДВГ „евтаназия на автомобилната индустрия“. Пред вестник „Месаджеро“ той беше категоричен, че „бъдещето на автомобилите не трябва да бъде само електрическо“.
„Подобна забрана е подарък за Китай, тъй като той има предимство при електрическите превозни средства. Социалните и икономически последици за Европа – най-вече за страни като Италия, Германия и Франция ще бъдат жестоки. Не бива да оставаме глухи за гласовете на предприемачи и работници и техните основателни притеснения“, коментира министърът.
Властите в Италия настояват за по-бавен преход към електрификация, който войната в Украйна изостря допълнително. Конфликтът вече разкри зависимостта на страната от руския газ, като неговото задълбочаване поставя автомобилната индустрия в страната в още по-тежко положение.