Понякога, гледайки даден автомобил, е трудно да се схване логиката на инженерството. Пример за това са калниците. Всички отдавна сме свикнали с тях и знаем за какво служат. В случая обаче ще стане дума за калобраните, които се намират зад колелата на превозното средства. Какво обаче правят те пред гумите, си остава загадка за мнозина.
Всеки шофьор е наясно с функцията на този детайли. Той е поставен зад колелата, като предпазва дъното на автомобила от натрупване на кал и мръсотия. Едновременно с това калобраните спират камъчетата, излитащи под гумите и така предпазват не само долната част на колата, но и движещите се отзад превозни средства.
Има обаче и автомобили, при които калобранът е поставен пред самите колела. А за да разберем причината за това, трябва самият предпазен детайл да бъде разгледан отблизо. Това, че той прилича на щит, съвсем не означава, че предпазва от нещо. Истинската му функция в случая е да коригира недостатъците в аеродинамиката и да подобри пасивната безопасност на автомобила.
Пренасочвайки високоскоростните въздушни потоци от колелата и арките на автомобила, тези малки помощници намаляват повдигането. Работата е там, че обемите на входящия въздух са твърде големи и ако част от него не се отклони в правилната посока, това може да доведе до повдигане на предната част на автомобила. Така се увеличават коефициентът на съпротивление и разходът на гориво. А ако притискащата сила се окаже недостатъчна, се влошава управляемостта на превозното средство.
В автомобилните спортове, например, инженерите решават същия проблем, като изрязват „хриле“ зад колелата, така че излишният въздух да напусне по-бързо мястото, в което се натрупва. Този подход обаче не се използва в гражданската автомобилна индустрия. Там просто се поставят калобрани (или щитове) пред колелата.
Друга полезна характеристика на този детайл е, че при дъжд помага на гумите да се справят с риска от аквапланинг. Въздушният поток, пренасочен надолу, изглежда разпръсква водата, оставяйки по-малко вода върху самата гума. По този начин се подобрява сцеплението и съответно автомобилът е по-стабилен при движение.