fallback

Колко бързо трябва да карате, за да пестите гориво?

Вижте защо данните на производителя се разминават сериозно с тези в реални условия

Бавното шофиране на означава задължително спестяване на гориво. Понякога неразумното намаляване на скоростта се превръща в точно обратното – по-висок разход. Каква скорост в града и на извънградско трасе се счита за оптимална? Отговор на този въпрос дават експертите от Auto.Mail, които са използвали изчисленията за разход на гориво по метода NEDC, използван от производителите в периода 1997-2018 г.

Този стандарт беше заменен от по-новия и по-точен WLTP, но е интересно да се разбере как автомобилните производители измерват разхода на своите модели с него. И съответно ги обявяват за стандартни при появата на нов автомобил на пазара.

Оптимална скорост в града

В градски условия при максимална скорост от 70 км/ч разходът на гориво се увеличава. На шофьора му се налага често да спира или да ускорява, както и често да превключва на по-висока предавка, като оборотите на двигатели стигат до 3500 в минута. Съответно, колата харчи повече бензин.

В подобни условия атмосферен двигател с обем 1,6 или 2,0 литра харчи около 9-10 л/100 км, но ако погледнете „паспортните данни“, съобщавани от производителя, разходът е 7 л/100 км. За съжаление, тези стойности нямат нищо общо с реалността, тъй като са постигнати в лабораторни условия и са измерени по цикъла NEDC.

В случая техниката е проектирана да отговаря на строгите екологични разпоредби Евро 5. Тези резултати се получават, когато автомобилът ускорява до 50 км/ч за около 25 секунди с възможно най-ниската тяга на двигателя. Естествено, никой не кара така, въпреки че ако си поставите за цел да поставите личен рекорд за пестене на бензин, можете да опитате.

Стандартът NEDC изисква изключване на климатика и мултимедийната система, както и на фаровете, които консумират електричество по време на тестване. След като потеглите и достигнете до 20 км/ч, първо трябва да включите четвъртата предавка на кутията, а когато достигнете 30 км/ч - най-високата и да увеличите скоростта, като натискате леко педала на газта и не допускате стрелката на оборотомера да превиши 1100 об/мин. В този случай колата, която е застрашена от спиране, може да се побере в паспортните данни на производителя.

В градски условия може да бъде използван и различен алгоритъм, а именно ускорение в ритъма на трафика, но когато скоростта достигне скорост от 50-60 км/ч, трябва да се премине към най-високата предавка на кутия – пета или шеста (ако има такава). Това трябва да стане, веднага щом стрелката на тахометъра достигне 1500 об/мин. При тези скорости съвременният инжекционен двигател вече има до 80% тяга и е в състояние да поддържа доста уверено движение. В същото време разходът на бензин ще бъде намален с 1-2 л/100 км.

Оптимална скорост извън града

При шофиране по извънградски пътища с ограничение на скоростта е 90 км/ч и като цяло разходът на гориво като цяло е намален. Автомобилът получава достатъчно кинетична енергия и се нуждае от гориво само за да преодолее въздушното съпротивление и триенето върху повърхността. Съпротивлението на въздуха се увеличава пропорционално на на скоростта.

Това би трябвало да означава, че при увеличение на скоростта с 30 км/ч разходът на гориво ще се увеличи с 1/3. Оптималното темпо при тези условия е 80-85 км/ч, като така се доближават стойностите, изчислени по алгоритъм NEDC. По „паспортни данни“, разходът на атмосферен двигател с обем 1,6 литра на магистрала е около 6 л/100 км, като това може да бъде постигнато, ако оборотите на двигателя не надвишават 2000 в минута.

Трябва да се отбележи и още един факт – голяма част от завоите на магистралите са проектирани, така че радиусът им на завиване е базиран на скорост от 80 км/ч. Съответно, с тази скорост може часове да се шофира с най-висока предавка, без да се налага рязко спиране или ускорение.

fallback
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    10-ти, хората са ти го казали - времето е пари, въпрос на вкус е. Ако караш с 90, разхода ще падне и още, околко 3.8-3.9, ако караш и зад някой камион... като нищо 3. Дали искаш да прекараш 2ч сред смейството си / близките си / приятна компаня или на пътя ... сметни си сам.
  • #14
    Глас от тъдява ( преди 1 година )
    Много ясно че тези които искат да купуваме повече коли ще ни препоръчват смяна на масло на 30-35хил км и поддържане режим на работа около 1100-1300об/мин.
  • #13
    1123 ( преди 1 година )
    Добре че разкараха NEDC, производителите толкова злоупотребяваха с него че направо трябваше да се криминализира ...
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Смях в залата и скапан двигател! Въй, много глупости, бря!
  • #11
    Кой ( преди 1 година )
    Тези още малко ще кажат че на задна е най икономична. Въобще четете ли какво пишете (преписвате). Но истината е някъде там
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Пежо 307 sw1.6 hdi 110. 470 km с 105 км в час разход 4.5 л 100. 470 км с 135- 150 в час разход 6,8-7.3 л 100 км. Разлика във времето почти час, Разлика в разхода около 3 л на 100км. Отиване и връщане 940 км * 3л разлика на всеки 100км =30 л * 3.30 сметнете сами........
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако тези 1-2л повече гориво на 100км толкова те бъркат, значи не си за кола. Ще мъчиш себе си, колата и околните за да спестиш 5 лева
  • #8
    Дърта Мутра ( преди 1 година )
    Да бе при 320коня и да карам с 90 км.ч.
  • #7
    Леле какви глупости ( преди 1 година )
    На 4та с 20км/ч... Айде направо на 5-та с 10км/ч за да е най-икономично... И мотора в кофата.За да караш икономично трябва да избягваш агресивното ускорение и да караш в приемливо ниски обороти 1500-2000 оборота в зависимост от мотора. Както и с добре напомпани гуми.Освен това въздушното съпротивление се увеличава с квадрата на скоростта. Това значи че съпротивлението при 100км/ч е 4 пъти по-голямо от това при 50км/ч. (А не 2 пъти както много хора си мислят).
  • #6
    baiHoi ( преди 1 година )
    Бензинката ще се задави ако бутнеш 4та без газ при 20. Дизел може.
fallback
Последни