fallback

Колко бързо трябва да карате, за да пестите гориво?

Вижте защо данните на производителя се разминават сериозно с тези в реални условия

Бавното шофиране на означава задължително спестяване на гориво. Понякога неразумното намаляване на скоростта се превръща в точно обратното – по-висок разход. Каква скорост в града и на извънградско трасе се счита за оптимална? Отговор на този въпрос дават експертите от Auto.Mail, които са използвали изчисленията за разход на гориво по метода NEDC, използван от производителите в периода 1997-2018 г.

Този стандарт беше заменен от по-новия и по-точен WLTP, но е интересно да се разбере как автомобилните производители измерват разхода на своите модели с него. И съответно ги обявяват за стандартни при появата на нов автомобил на пазара.

Оптимална скорост в града

В градски условия при максимална скорост от 70 км/ч разходът на гориво се увеличава. На шофьора му се налага често да спира или да ускорява, както и често да превключва на по-висока предавка, като оборотите на двигатели стигат до 3500 в минута. Съответно, колата харчи повече бензин.

В подобни условия атмосферен двигател с обем 1,6 или 2,0 литра харчи около 9-10 л/100 км, но ако погледнете „паспортните данни“, съобщавани от производителя, разходът е 7 л/100 км. За съжаление, тези стойности нямат нищо общо с реалността, тъй като са постигнати в лабораторни условия и са измерени по цикъла NEDC.

В случая техниката е проектирана да отговаря на строгите екологични разпоредби Евро 5. Тези резултати се получават, когато автомобилът ускорява до 50 км/ч за около 25 секунди с възможно най-ниската тяга на двигателя. Естествено, никой не кара така, въпреки че ако си поставите за цел да поставите личен рекорд за пестене на бензин, можете да опитате.

Стандартът NEDC изисква изключване на климатика и мултимедийната система, както и на фаровете, които консумират електричество по време на тестване. След като потеглите и достигнете до 20 км/ч, първо трябва да включите четвъртата предавка на кутията, а когато достигнете 30 км/ч - най-високата и да увеличите скоростта, като натискате леко педала на газта и не допускате стрелката на оборотомера да превиши 1100 об/мин. В този случай колата, която е застрашена от спиране, може да се побере в паспортните данни на производителя.

В градски условия може да бъде използван и различен алгоритъм, а именно ускорение в ритъма на трафика, но когато скоростта достигне скорост от 50-60 км/ч, трябва да се премине към най-високата предавка на кутия – пета или шеста (ако има такава). Това трябва да стане, веднага щом стрелката на тахометъра достигне 1500 об/мин. При тези скорости съвременният инжекционен двигател вече има до 80% тяга и е в състояние да поддържа доста уверено движение. В същото време разходът на бензин ще бъде намален с 1-2 л/100 км.

Оптимална скорост извън града

При шофиране по извънградски пътища с ограничение на скоростта е 90 км/ч и като цяло разходът на гориво като цяло е намален. Автомобилът получава достатъчно кинетична енергия и се нуждае от гориво само за да преодолее въздушното съпротивление и триенето върху повърхността. Съпротивлението на въздуха се увеличава пропорционално на на скоростта.

Това би трябвало да означава, че при увеличение на скоростта с 30 км/ч разходът на гориво ще се увеличи с 1/3. Оптималното темпо при тези условия е 80-85 км/ч, като така се доближават стойностите, изчислени по алгоритъм NEDC. По „паспортни данни“, разходът на атмосферен двигател с обем 1,6 литра на магистрала е около 6 л/100 км, като това може да бъде постигнато, ако оборотите на двигателя не надвишават 2000 в минута.

Трябва да се отбележи и още един факт – голяма част от завоите на магистралите са проектирани, така че радиусът им на завиване е базиран на скорост от 80 км/ч. Съответно, с тази скорост може часове да се шофира с най-висока предавка, без да се налага рязко спиране или ускорение.

fallback
  • #25
    От село ( преди 1 година )
    Икономията е майка на мизерията!Агресивното шофиране обаче, скапва не само двигателя и други компоненти, но води до повишен разход на гориво и риск от злополука!Всичко трябва да е умерено!Може да пестите гориво, като вървите пеша, или карате велосипед!
  • #24
    Рачо ( преди 1 година )
    А климатик ще пускаме ли
  • #23
    край ( преди 1 година )
    Не си правете такива експерименти в София. Икономията не си струва избитите зъби.
  • #22
    Селяндур с Корола ( преди 1 година )
    До Алекс 20 - Глу*пости! Ако караш с 30-40 във Виена ще хванеш всички червени светофари и е твърде вероятно да предизвикаш катастрофа, понеже масово се кара с 60-70 км/ч. Няма кой да те чака тука да се влачиш като ***.
  • #21
    Edin ( преди 1 година )
    Една и съща кола,карана в България и Англия по еднакъв начин,разлика в разхода 0,8-1л/100 в полза на Англия.
  • #20
    анонимен ( преди 1 година )
    Работата е там че в София няма как да шофираш както във Виена. Тук ако не си залепен зад предния веднага идва някой разбирач да се пререди, щот му се струва че бавиш движението
  • #19
    Dedal ( преди 1 година )
    Незнам как ги смятат, ама имах едно поло. По спецификация трябваше да гори 7. Почти влизах в нормата ако го бутам
  • #18
    Алекс ( преди 1 година )
    При градско, най-много разхода се вдига, когато даваш газ, а светофара на 500 м по-напред е светнал в червено. А така карат 98% от "шофьорите". Ако карате из Виена, ще установите, че ако на един светофар ви хване червено, при следващите 10 ще минавате на зелено карайки с 30-40 км/ч което много помага за пестене на гориво
  • #17
    Почти така ( преди 1 година )
    Единствено просто правило е да се кара, така че да се избягват спирачките. Не те увеличават разхода, а ускорението после. При включване на такива високи предавки, когато си за 1-2 (20 км/ч) полусъединител ли се ползва за 2, 3, 4, 5...? Може би е писано от търговци или производители на съединители?!
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    Едно време на старите коли всичко им работеше и при спрял двигател понеже нямаше серво на волан и спирачки. Затова хората да пестят гориво често изгасяха двигателя в движение и караха по инерция по надолнищата и по равните участъци в градовете. Палиш засилваш до към 40-50-60км и изключваш двигателя. Тя по инерция си върви и бая голямо разстояние минава. А паленето не се правеше пак със стартера а просто се даваше на контакт и се включваше на скорост и тя пали сама. Ех какви времена бяха....
fallback
Последни