fallback

Колко бързо трябва да карате, за да пестите гориво?

Вижте защо данните на производителя се разминават сериозно с тези в реални условия

Бавното шофиране на означава задължително спестяване на гориво. Понякога неразумното намаляване на скоростта се превръща в точно обратното – по-висок разход. Каква скорост в града и на извънградско трасе се счита за оптимална? Отговор на този въпрос дават експертите от Auto.Mail, които са използвали изчисленията за разход на гориво по метода NEDC, използван от производителите в периода 1997-2018 г.

Този стандарт беше заменен от по-новия и по-точен WLTP, но е интересно да се разбере как автомобилните производители измерват разхода на своите модели с него. И съответно ги обявяват за стандартни при появата на нов автомобил на пазара.

Оптимална скорост в града

В градски условия при максимална скорост от 70 км/ч разходът на гориво се увеличава. На шофьора му се налага често да спира или да ускорява, както и често да превключва на по-висока предавка, като оборотите на двигатели стигат до 3500 в минута. Съответно, колата харчи повече бензин.

В подобни условия атмосферен двигател с обем 1,6 или 2,0 литра харчи около 9-10 л/100 км, но ако погледнете „паспортните данни“, съобщавани от производителя, разходът е 7 л/100 км. За съжаление, тези стойности нямат нищо общо с реалността, тъй като са постигнати в лабораторни условия и са измерени по цикъла NEDC.

В случая техниката е проектирана да отговаря на строгите екологични разпоредби Евро 5. Тези резултати се получават, когато автомобилът ускорява до 50 км/ч за около 25 секунди с възможно най-ниската тяга на двигателя. Естествено, никой не кара така, въпреки че ако си поставите за цел да поставите личен рекорд за пестене на бензин, можете да опитате.

Стандартът NEDC изисква изключване на климатика и мултимедийната система, както и на фаровете, които консумират електричество по време на тестване. След като потеглите и достигнете до 20 км/ч, първо трябва да включите четвъртата предавка на кутията, а когато достигнете 30 км/ч - най-високата и да увеличите скоростта, като натискате леко педала на газта и не допускате стрелката на оборотомера да превиши 1100 об/мин. В този случай колата, която е застрашена от спиране, може да се побере в паспортните данни на производителя.

В градски условия може да бъде използван и различен алгоритъм, а именно ускорение в ритъма на трафика, но когато скоростта достигне скорост от 50-60 км/ч, трябва да се премине към най-високата предавка на кутия – пета или шеста (ако има такава). Това трябва да стане, веднага щом стрелката на тахометъра достигне 1500 об/мин. При тези скорости съвременният инжекционен двигател вече има до 80% тяга и е в състояние да поддържа доста уверено движение. В същото време разходът на бензин ще бъде намален с 1-2 л/100 км.

Оптимална скорост извън града

При шофиране по извънградски пътища с ограничение на скоростта е 90 км/ч и като цяло разходът на гориво като цяло е намален. Автомобилът получава достатъчно кинетична енергия и се нуждае от гориво само за да преодолее въздушното съпротивление и триенето върху повърхността. Съпротивлението на въздуха се увеличава пропорционално на на скоростта.

Това би трябвало да означава, че при увеличение на скоростта с 30 км/ч разходът на гориво ще се увеличи с 1/3. Оптималното темпо при тези условия е 80-85 км/ч, като така се доближават стойностите, изчислени по алгоритъм NEDC. По „паспортни данни“, разходът на атмосферен двигател с обем 1,6 литра на магистрала е около 6 л/100 км, като това може да бъде постигнато, ако оборотите на двигателя не надвишават 2000 в минута.

Трябва да се отбележи и още един факт – голяма част от завоите на магистралите са проектирани, така че радиусът им на завиване е базиран на скорост от 80 км/ч. Съответно, с тази скорост може часове да се шофира с най-висока предавка, без да се налага рязко спиране или ускорение.

fallback
  • #35
    dam ( преди 1 година )
    бмв 530д София - Бургас 11.5л/100 км
  • #34
    Аз ( преди 2 години )
    Пълни тъпотии
  • #33
    Съпротивлението ( преди 2 години )
    На въздуха е пропорционално на КВАДРАТА на скоростта.
  • #32
    анонимен ( преди 2 години )
    PEUGEOT 3008, 2.О BLUE HDI , В.Търново - Tърговище -4.9 л/100 при подържана 90 км/час.
  • #31
    akouzov ( преди 2 години )
    Фиат 127, 903см3,45кс, София -Созопол с четирима - 4.6 л
  • #30
    бъчваря ( преди 2 години )
    ... газ-спирачка.
  • #29
    бъчваря ( преди 2 години )
    Рекорда ми с предната фиеста бе 5.3 л/100, шофирайки из цяла България максимум с 80, по магистралите с 90 без климатик лятото. Иначе средния ми разход за целия период на експлоатация бе 6.7 при паспортни данни 5.7. Предимството да караш с 80 по първокласните ни пътища е, че никога не застигаш тирове, а и те не те застигат. Изпреварван си само от автомобили. Това е най-икономичната скорост, без да се ограничаваме във времето, защото това е близка до средната скорост на придвижване, дори да си на
  • #28
    анонимен ( преди 2 години )
    Карам бензинова кола 2.0 турбо, с 6 степенна ръчка и хич не е първа младост - 16 годишна е вече. Успявам да постигна(с малки разлики според сезона) 6.7-7.4 извънградско и 7.8-9.2 градско, като се движа със скорост около ограниченията, даже най-често малко над тях. Общо взето с кротко и премерено каране няма проблеми, нито бавиш трафика, нито пък джигитстваш, а разходът е много близо до каталожния(който разбрахме как се изчислява), което е доста оптимално. Проблемът е цената на горивото.
  • #27
    Иванов ( преди 2 години )
    Съпротивлението на въздуха се увеличава на квадрат от скоростта!
  • #26
    Fury ( преди 2 години )
    Ами с ограниченията от 30 км.час, които въведоха в центъра на София и Пловдив как се кара икономично. То иска 2-ра скорост!
fallback
Последни