fallback

Toyota Prius на старо - 3 плюса и 2 минуса

Заслужава ли си покупката на 10-годишен хибриден модел?

Новите автомобили продължават да поскъпват, като това се отразява и на тези втора ръка. В същото време производителите предлагат все повече хибридни версии на своите модели, с което се повишава и интересът към употребяваните коли със смесено задвижване – двигател с вътрешно горене и електромотор.

Безспорно, автомобилът, който проправи пътя на този тип задвижване, е Toyota Prius. В случая ще стане дума за третото поколение на модела (индекс ZVW30), което излезе през 2010 г. И вече е достатъчно разпространено на пазара на употребявани превозни средства. Дали обаче покупката на хибрид на повече от 10 години е добра сделка? Нека видим какво казват различни експерти.

Сред предимствата на лифтбека е, че той е произвеждан в Япония, което означава висока надеждност. Разходът на гориво също е впечатляващ – около 4,5-,4,7 л/100 км, въпреки че се различава от посочените от Toyota 3,9 л/100 км. Като плюс се отчита и добрата динамика.

В същото време обаче този Prius предлага сравнително малък пътен просвет – 140 мм, а също така и странна ергономия, заради което седалката на шофьора не е удобна. Японците са се престарали в опита си да бъдат оригинални, като някои бутони и превключватели трябва да бъдат търсени дълго време, а липсата на стандартен приборен панел на таблото също е нещо, с което трябва време, за да се свикне.

Двигател

Двигателят с атмосферно пълненe 2ZR-FXE 1.8 (99 к.с.), който зарежда батерията, често работи на „оптимални обороти“, които обаче са ниски. Това води до ускорени въглеродни отлагания във всмукателния колектор и по дроселовите клапи. Ако не се почистват, се повишава разходът на масло. Като цяло, ресурсът на двигателя е над 300 000 км. От Toyota препоръчват смяна на масло и филтри на всеки 15 000 км.

Електрическата част на силовия агрегат е почти вечна. Тя осигурява рекуперация на енергията при спиране. Батерията с високо напрежение също е издръжлива, но не обича дълги периоди на престой и спад на заряда под 40%. В такива случаи, особено през зимата, проблемите при стартиране са неизбежни и модулите могат да се повредят. Те се сменят, но това струва доста скъпо.

Слабите звена са горивната помпа (разположена в резервоара) и водната помпа на инверторната охладителна система (енергийния преобразувател), в която елементите изгарят от прегряване.

Сред предимствата се посочва факта, че системата няма много „ненужни“ компоненти - стартер, съединител, генератор и задвижващи ремъци. Преди покупка обаче задължително трябва да се направи диагностика на батерията.

Скоростна кутия

Въртящият момент се предава от безстепенна планетарна скоростна кутия. Тя е проста и надеждна, като се изисква само следене на състоянието на маслото и редовна смяна.

Окачване

В случая то е като на конвенционален автомобил - отпред McPherson, а отзад - еластична греда. Амортисьорите излизат сравнително бързо от строя - понякога при пробег от 60 000-80 000 км. По това време се сменят подпорите и втулките на стабилизатора.

Консумативите на спирачната система са издръжливи, тъй като благодарение на системата за рекуперация натоварването върху тях е намалено. Това донякъде е „нож с две остриета“, тъй като спирачните апарати имат по-малко работа и се окисляват. Затова се препоръчва тяхното периодично почистване и смазване.

Интериор

Вече стана дума за странното разположение на приборите пред водача, което може да бъде проблем поне в началото. Освен това, затоплянето на салона отнема доста време. Материалите са прости, така че е нормално с течението на времето да се износват.

Безопасност

Третото поколение на Prius е подложен на стандартните тестове за безопасност още през 2009 г. Хибридът получава максимални 5 звезди, като защитата на шофьора и пътника до него са оценени на 88%, на децата – 82%, на пешеходците – 68% и на системите за безопасност и асистентите на водача – 86%.

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Приуса е страхотен автомобил. Казвам го не само аз, а и предубедените немци, които се мъчат да скалъпят някакви хибриди с мощност на електромотора, като за чистачки и ги наричат меки (като китките им), изкарват там някакви характеристики и като излезеш на пътя разбираш, че нямат нищо с реалността. Както и да е от Тойота за пореден път показаха на света, че стратегията им е правилна и всички я последваха. Така ще стане и с водородните автомобили рано или късно.Света ще разбере че в тях е истинат
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Единственият плюс, който тази кола някога е имала, е на клемата на акумулатора.
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    8 часа до Виена, ама някой друг път. Най-малко 10 ако няма проблеми по границите и не се спира за почивка.
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Да бре, нали казах че съм бил за кратко, 4 пъти, може и 5 за по 2-3 дни. Не живея там, не съм го и твърдял. Виена все пак е на около 8 часа от София. Отскачам отвреме, навреме. За последно бях на коледния панаир 2019та в началото на декември. Снимки искаш ли? Австрийско гражданство допреди няколко години се взимаше лесно, сега не знам как е. Да не влизаме в тази тема.
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Важните обекти над 50 на брой трябва да ги знаеш и от която точка те пуснат да стигнеш до тях без навигация. това е част от самия изпит практическата част. На теоретичната трябва да знаеш историята на града и да можеш да казваш за всяка историческа сграда по нещо. Не на последно място, трябва да си австрийски гражданин. Познай как се придобива от тъмните субекти за които говориш! Те са там временно пребиваващи и са без гражданство повечето. А на такси само, като клиенти могат да се качат.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    На гугъл мапса излизат всякакви ресторанти и по рейтинга можеш да предложиш всеки в който не си стъпвал. Щом започна да се обясняваш доказваш, че си бил най-много за кратко и нищо не знаеш. Другото, което доказва, че си бос по темата е, че за някакви тъмни говориш, че карат такситата. Специално за Виена ще ти кажа, че трябва да изкараш к*рс, за да ти дадат разрешително за такси. К*рса не е лесен никак. Искат ти отличен немски и английски, отлично познаване на града и улиците и важни обекти...
  • #14
    От 13 До #12 ( преди 2 години )
    Ето ти и един готин ресторант, понеже не съм бил във Виена Alt Wiener Stuben на Erzherzog-Karl-Stra
  • #13
    До #12 ( преди 2 години )
    Хаха, мислиш ли? Във Виена съм бил поне 4 пъти за по 2-3 дни, както казах там тъмни карат такситата предимно. За Приуса важи същото, карал съм и съм се возил. Това което изредих за него е вярно. Карал съм и Корола 2003та, за около 2г и Авенсис 2013та, за 6 месеца. Знам много добре за какво иде реч.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    до 11 Вече стана ясно, че нито в Приус си се качвал, нито във Виена някога си ходил. Карай си бараката и стига си се правил на интересен за неща, които не знаеш, защото все повече изглеждаш глупаво!
  • #11
    do 7 ( преди 2 години )
    Е, вероятно има и такива кл0шари във Виена, от индийците и подобни, каращи 14+ таксита. В таксита австрийците са малцинство. Все тая. Както казах за такси бива, не ми дреме за 30 мин, които ще прекарам в Приуса. За лична кола не става, твърде шумен, тромав, пластмасов, евтин и още една камара неща. Нека не се троши
fallback
Последни