fallback

Защо не трябва да изключвате двигателя при включен климатик

Мнозина подценяват това правило и така увреждат системата

Климатикът улеснява живота на шофьорите. Благодарение него климатът в салоните на нашите автомобили стана много по-приятен. И дори в най-горещия ден в колата цари комфорт, а водачът и пътниците не трябва да отварят прозорци, дишайки изгорели газове и прахоляк. Климатиците обаче понякога се повреждат. И вместо свеж охладен въздух, в кабината започва да  влиза топъл въздух с мухлясал мирис на влага. И малко хора осъзнават, че виновникът за това са самите те, които неправилно управляват климатичната система, изключвайки двигателя, докато  климатикът работи.

Работата е там, че студеният въздух, преминаващ през изпарителя и през въздуховодите, охлажда не само купето, но и повърхностите, съседни на елементите на системата. Ако го погледнете от другата страна, то там под капака има горещ двигател, тоест има температурна разлика, защото каналите на климатика и изпарителя са студени, докато като цяло температурата в двигателния отсек е доста висока. Въздухът, преминаващ през изпарителя, вече съдържа влага, чийто излишък се изхвърля навън под автомобила под формата на конденз.

Към това се добавя и т.нар. точка на оросяване при изключване на климатика заедно с двигателя. Следователно това са благоприятни условия за образуване на конденз в системата, а оттам и за нарастване на броя на бактериите, което в резултат ще даде тази неприятна миризма в купето. Как може да се избегне това?

Логично е да предположим, че за да изравните температурната разлика и да избегнете точката на оросяване, трябва да изравните температурите. С други думи, климатикът трябва да се изключи малко преди да се изключи двигателя на автомобила. Не е необходимо да стоите без климатик половин час. За това са достатъчни две до три минути, през които студените повърхности се нагряват, а излишната влага (конденз) се изпарява и част от нея излиза през дренажната тръба.

Още по-добре е предварително да изключите климатика, като изчислите приблизително горепосоченото време преди планираното място за паркиране. През тези минути интериорът няма да има време да се затопли до некомфортна температура, но климатичната система ще изсъхне и ще се проветри.

Ако четете това след като миризмите все пак са успели да се появят в купето на вашата кола, тогава климатичната система трябва да се почисти, за да се отървете от бактериите, които са се настанили там. Това не само ще ви лиши от неприятна миризма, но и ще подобри работата на климатика като цяло. Тъй като мръсотията, събрана върху изпарителя, е добър топлоизолатор и не позволява на въздуха, преминаващ през изпарителя , да се охлади правилно.

Можете да почистите системата в специални сервизни центрове. А можете да го направите и сами с помощта на аерозолни дезинфектанти. От импровизираните средства професионалистите препоръчват използването на аптечен хлорхексидин или други дезинфектанти, като Лизоформин 300 и Хлорамин В.

Всеки собственик на автомобил трябва да знае, че превенцията е по-добра от всеки ремонт. Поради това е необходимо да се следи климатикът през целия период на притежание на автомобила и е задължително да се дезинфекцира поне веднъж годишно.

Трябва също да следите състоянието на дренажната тръба. Ако последната се запуши, тогава бактериите ще се зарадват на това и кондензът в крайна сметка може да се излее в кабината. И, разбира се, не забравяйте да изсушите системата, преди да изключите двигателя. А това става, като изключите климатика две - три минути преди да спрете автомобила.

fallback
  • #16
    М ( преди 2 години )
    Не са бактерии, а плесенни гъби! Правете разлика, учи се в 8-ми клас.
  • #15
    Сега разбрах защо... ( преди 2 години )
    Руснаците я карат на лосион за вана, а екипа на Лизоформин 300 и Хлорамин В, затова и нивото им е такова, особено кога Захарчо предозира, тогава покорява нови висоти.
  • #14
    Озониране ( преди 2 години )
    Като вземе да мирише, прави се един глокс озониране на купето с вкл климатик на вътрешна циркулация за 10 мин и всичките миризми изчезват. В някои от ОМВ-тата сложиха такива озонатори- 1 глокс - 4 лв. Тествах и вече втора седмица не мирише от климатика
  • #13
    Механика ( преди 2 години )
    8-ми, би ли обясНил как климатика преебва демпферната шайба, че ми е много, ама наистина много интересно?
  • #12
    Анонимен ( преди 2 години )
    Съгласен съм мнението на 10# ;). И какво правим със старт стопа а? Изключваме климатика на всяко кръстовище ли ?Статията може и да вярна за коли произведени през 90-те с обикновен климатик. В кола с климатроник на под 10 г със сигурност не мирише нищо. На жена ми Хюндая е на 5 години и с обикновен климатик и там не мирише нищо.
  • #11
    Тити ( преди 2 години )
    Или просто си купете Волво. След като мине определено време от загасяне на двигателя, колата е програмирана да включва парното на топло и така конденза се изпарява.
  • #10
    Теодор ( преди 2 години )
    Значи тези със старт стоп са тотално прецакани защото система пали и гаси десетки пъти и хич и не е пука за климатика
  • #9
    Д-р Исня ( преди 2 години )
    Който има солар на люка, дремем у на шушона. Като е светло и посттоянно обдухва.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Климатика се гаси преди двигателя, защото се преебва демпферната шайба, иначе
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Над 10 г. карам различни коли с климатроник и никога до този момент не е миришело или нещо такова. Едната кола е вече на 12 г. и никакви проблеми. Един път на 9-тата година ми допълниха системата и това е. Климатроника никога не го изключвам. Ни зиме, ни лете. Задавам си само желаната температура и това е. Веднъж в годината сменям филтъра на купето и нищо повече. Купувам от по-скъпите с активен въглен, но дори и обикновен да е все тая. Колата докато беше в гаранция 5 г. ми слагаха обикновен.
fallback
Последни