Повлияни от популярността на производителя на електрически автомобили Tesla, все повече хора започват да купуват превозни средства онлайн. Компанията UBS изчислява, че ако тази тенденция се запази, то през 2030 година половината от всички продажби на автомобили ще става през интернет. Но какво ще означава това за традиционните дилъри?
Търсенето на нова или употребявана кола онлайн е толкова повсеместно, колкото и самия интернет, но всъщност все още хората не се решават да направят поръчката онлайн. Това е съвсем различна история. В момента само 2% от всички продажби на автомобили в Европа и САЩ се извършват онлайн, пак според оценка на UBS. Швейцарският банков гигант обаче прогнозира, че само в рамките на осем години половината от всички превозни средства ще бъдат закупувани по този начин.
До 2030 г. десетки милиони купувачи ще щракнат върху бутона за поръчка, без първо да посетят търговец на автомобили, като мнозина дори няма да са видели автомобила предварително. Пандемията от COVID-19 също направи потребителите по-отворени към идеята, а новите технологии и енергийният преход ще улеснят извършването на големи покупки като кола онлайн без големи затруднения от страна на потребителите.
Производители на електрически автомобили като Tesla и Rivian вече играещ водещата роля в електронната търговия с автомобили. Те се отказаха от традиционните дилъри, като вместо това избраха да наемат място в търговски центрове и стадиони, за да позволят на бъдещите купувачи да разгледат своите превозни средства, преди да поръчат онлайн.
Идеята постепенно се приема и от по-консервативните германски компании. Производителите на луксозни автомобили все повече разчитат на 360-градусови видеоклипове и дори на слушалки за виртуална реалност, които позволяват на купувачите на практика да тестват колите от дивана си. И това не е само при немските марки. Много автомобилни производители вече предлагат усъвършенствани технологии за видео и виртуална реалност, за да представят своите автомобили онлайн. Всичко това е стъпка към очакваната повсеместна покупка на автомобили онлайн.
Автомобилния анализатор Матиас Шмид описва как пазарът на автомобили преминава към своеобразния "клик", като твърди, че това е защото електрическите превозни средства имат много по-малко разновидности от моделите с двигатели с вътрешно горене, което ги прави по-лесни за продажба онлайн.
„Електрическите автомобили предлагат основно стандартен продукт с различни размери на батериите и позволяват на производителите да премахнат дългите списъци с опции, за да станат по-рентабилни и печеливши“, каза Шмид пред DW. А освен това, както ни показаха от Tesla, „персонализирането, което традиционно се извършваше в дилърските центрове преди процеса на покупка, вече може да се прави онлайн чрез различни конфигуратори“, добави той.
Шмид прогнозира, че преминаването към закупуване на автомобили онлайн вероятно ще се ускори още повече, когато Европейският съюз забрани продажбата на нови коли с ДВГ, което е планирано за 2035 г. Правителството на Германия, в коалиционното си споразумение, сключено миналия ноември, даже се съгласи постепенно да прекрати продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене преди предложения краен срок, определен от Брюксел. Така, че и преминаването към онлайн покупки на автомобили може да настъпи по-бързо от прогнозите.