IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо не трябва да паркирате на бордюра?

Глобата, която може да получите, не е най-сериозният проблем

В градовете има голям недостиг места за паркиране и това често кара шофьорите да качват колите си на тротоарите. В някои от тези случаи автомобилът бива оставян с изкривена каросерия. Случва се също дори места, които са разрешени за паркиране, да бъдат под сериозен наклон, а това също може да се окаже проблем за превозното средство. Особено, ако бъде оставено продължително време в подобно положение. Какви опасности крие качването на автомобила на бордюра?

Пукнатини на предното стъкло

Стандартният бордюр е с височина от около 300 м, като част от него – около половината, е заровена в земята, а другата остава навън. Това обикновено са около 160 мм, които образуват разделителна преграда между пътното платно и тротоара (или моравата). Това е доста висока изпъкналост, която надвишава пътния просвет на много автомобили. В сегмента на премиум-автомобили просветът от 130 мм е широко разпространен, докато при масовите модели този показател е 150 мм.


паркиране


Ето защо, когато се опитват да се изкачат на бордюр, шофьорите често драскат долната част на бронята. Естетическият вид на автомобила се влошава, въпреки че подобни повреди не представляват опасност за оборудването. Само кросоувъри, чийто просвет надвишава 180 мм и се приближава до 200 мм, могат безопасно да се изкачват по бордюра. Това важи и за автомобили, които са били доработвани и са получили по-хлабаво окачване.

Когато едното колело се удари в бордюра, каросерията на автомобила е изкривена. Натоварването е концентрирано в една точка, а именно в опорния лагер на предната част на окачването. Освен това, натоварването се разпределя върху носещото тяло и причинява вътрешни напрежения. И ако каросерията е изгнила, това се отразява изключително негативно на състоянието на някои нейни елементи – понякога, например, вратите трудно се отварят.

Факт е, че силовата рамка на каросерията няма да се огъне, но пък предното стъкло може да пострада. Конструктивно то е проектирано да издържа натоварване, но ако има повреди по него, макар и незначителни, то съществува риск от появата на пукнатини, които с времето стават все по-големи и да достигнат до ръба на стъклото.

Натиск върху елементите на окачването

Когато превозното средство е изкривено настрани, възниква неравномерно натоварване върху елементите от окачването. Пружините са силно притиснати, същото се отнася и за шарнирите. В подобно положение гумата се „уморява“ и получава сериозни вътрешни повреди. Такива, почти сигурно, ще има и по окачването, което също се износва. Всичко това води до появата на луфтове, а това няма как да не се отрази и на управлението на автомобила.


паркиране


Не по-малко опасно е пружините да стоят дълго време в компресирано състояние. Металът има собствена „памет“ и при продължително натоварване със сигурност ще промени първоначалната си форма. Ето защо, при консервиране за по-дълъг период, колите се окачват на дървени пръти, които позволяват да се разтоварят пружините и амортисьорите.

Неправилни показания на сензорите

Ако резервоарът е пълен с по-малко от 1/8 от обема и нивото на горивото е близо до резерва, наклонът на автомобила може да повлияе на работата на индикатора за гориво. Той ще започне да показва грешно ниво на бензина (или дизела), но това няма да повлияе на изправността на техническите системи. Горивната помпа все още ще изпомпва бензин по магистралите.

Натоварване на двигателя

Паркирането на наклон създава допълнителен стрес върху двигателя на автомобила. В никакъв случай не бива превозното средство да се оставя на предавка, ако е оборудвано с механична скоростна кутия. Тя постепенно се уврежда, тъй като коляновият вал се върти, когато е подложен на натоварване.

Съществува и риск от завъртане на клапанния механизъм и дори от прескачане на зъбите на ангренажния ремък. Ето защо е важно да дръпнете здраво ръчната спирачка, за да закрепите машината. Така трябва да се подхожда и при автомобили с автоматична скоростна кутия. Стоенето под наклон за дълги периоди от време може да причини счупване на фиксаторите на режим P в скоростната кутия. Ако ръчната спирачка не работи, може да се поставят камък пред колелата.

Глоба за неправилно паркиране

На последно място паркирането на бордюра може да донесе глоба на водача или на собственика на автомобила. Тя е между 20 и 200 лева, като санкцията вече не се налага със стикер, оставен под чистачките на превозното средство, а се изпраща по пощата. Освен това, наказанието за паркиране на бордюра не може да бъде обжалвано.


0 от 500
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Единственото което ми хрумна след прочита на тази статия е да пробвам да гърбя жигулата в някой бордът, опитвайки да счупя предното стъкло.
  • #6
    20 rate up comment 0 rate down comment
    Мемфис ( преди 2 години )
    ЕЙ такива калинки като това недоразумение ПЕТЪР са всички държавни КЛАТИ.КУ.ЦИ в България! Затова всичката ни работа е като преведената от руски статия на въпросният СПЕЦИАЛИСТ!
  • #5
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Мемфис ( преди 2 години )
    Какви са тези бордюри високи 300 метра,те по- високи от Витоша? Аз гледам много хора като не си карат колите ги окачват НА ДЪРВЕНИ ПРЪТИ, и няма риск от ЗАВЪРТАНЕ НА КЛАПАННИЯ МЕХАНИЗЪМ . Много важно е да не ти показват грешно ниво на ДИЗЕЛА, защото ще ти се изкриви ОПОРНИЯТ ЛАГЕР НА ПРЕДНАТА ЧАСТ НА ОКАЧВАНЕТО. И могат да ти СЕ КОМПРЕСИРАТ ПРУЖИНИТЕ.ПИСНА МИ! Кой му плаща на този човек заплата бе, който и да хванеш от улицата общата му култура ще е по- добра от това недоразумение ПЕТЪР!
  • #4
    25 rate up comment 0 rate down comment
    :)))) ( преди 2 години )
    Вече няколко пъти срещам забавната препоръка да не оставяме колата на скорост при паркиране. Днес имаме и съвет за подпиране с камък!!! Голям кеф!
  • #3
    24 rate up comment 1 rate down comment
    300 м ( преди 2 години )
    Цитат от статията: "Стандартният бордюр е с височина от около 300 м!!!"Петре, как може да публикуваш такива неща? Във всяка твоя статия има по няколко такива. Добре, че не си лекар!
  • #2
    6 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Машините на първата снимка са топ. Веднъж качиш ли се на истински джип всички други коли ти се струват като кашони.
  • #1
    23 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тва са пълни глупости, Петре. Напускай и си намери друго занимание.