Българският Закон за движение по пътищата спокойно може да кандидатства за Книгата с рекордите на Гинес: за времето от обнародването му през пролетта на 1999 година той е поправян цели 96 пъти - а сега МВР е внесло за обществено обсъждане предложение за 97-о изменение. Това прави средно по една поправка в закона на всеки 2.8 месеца.
Нашето мнение: проблемът не е в размера на глобите, а в това, че повечето от тях рядко се налагат. Ето един пример от миналата година, че карането в аварийната лента си остава масово въпреки глобата от 1000 лева. Но колко такива глоби са наложени изобщо?
Предлаганите промени, които можете да видите на сайта на министерството, са насочени в две основни посоки. Едната е намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация: отпадат например синият талон и напълно безсмислените стикери за "Гражданска отговорност", за които от години си плащаме чинно по 10 лева на калпак. Втората посока е увеличаване на наказанията за почти всички основни нарушения: превишена скорост, неправилно паркиране, липса на документи и така нататък. Освен това МВР настоява максималната скорост по магистралите отново да се намали до 130 км/ч от сегашните 140.
Краткият коментар на Automedia: ако Министерство на вътрешните работи влагаше толкова усилия в налагането на законовите изисквания, колкото влага в постоянното им пренаписване, ситуацията по пътищата щеше да изглежда съвсем различно. Повечето от санкциите и досега бяха достатъчно големи, за да принудят шофьорите да спазват правилника - само че почти не се налагаха. Пътните полицаи се фокусират върху няколко основни нарушения (скорост, употреба на алкохол, неправилно паркиране), докато други остават напълно пренебрегнати. Колко глоби са издадени за каране в аварийната лента на магистрала - масово явление у нас? Колко са глобените за изхвърляне на боклуци по пътя? Впрочем при законови промени на всеки три месеца вероятно и самите полицаи не успяват да следят закона и не са наясно какво точно предвижда поредната му версия.
Основните промени в Закона за движение по пътищата (ГАЛЕРИЯ):
Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която навремето правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Вече се забранява стъпването върху магистрала или скоростен път на превозни средства категории А1, А2 и В1 - тоест мотоциклети с мощност под 35 киловата (около 47 конски сили) и четириколесни с маса под 400 кг. Магистралите са забранени за всички превозни средства, чиято максимална скорост е под 70 км/ч.