За всеки купувач, който реши да закупи кола през 2022 г., две неща са очевидни: има много малко коли, а тези, които се продават, са с плашещо високи цени. И такава е картинката не само в България, но и в САЩ.
На фона на инфлацията и страха от рецесия, покупката на кола не е за хора със слаби сърца. „Ако влезете в автокъща тези дни, ще видите или празен паркинг, или употребявани коли на умопомрачаващи цени“, казва Тайсън Джомини, вицепрезидент по данни и анализи в JD Power.
Цените на употребяваните автомобили изглежда остават високи, въпреки отчетливия спад в потребителското търсене. Според приложението за закупуване на автомобили CoPilot, което проследява цените на дилърите в цяла Америка, продажбите на автомобили на 10 години са намалели с 27% през март 2022 г. в сравнение с март 2021 г. Средната цена през същото време е скочила с 40%.
В сектора на автомобили на възраст от 1 до 3 години, тоест почти нови, продажбите миналия месец са намалели с 31%, а средната цена е с 37% по-висока. Въпреки това, скорошно проучване на CoPilot показва, че през първите два месеца на 2022 г. цените в тази възрастова група са паднали със само 3%, което даде известна надежда на купувачите.
Но щастието беше краткотрайно - през март, на фона на продължаващите проблеми с производството на нови автомобили и несигурността, свързана със събитията в Украйна, цените отново се покачиха. Настоящата тенденция според cnbc.com е, че потребителите не бързат да купуват употребявана кола. Средното време, прекарано в търсене на едно превозно средство, е скочило с 93% от 89 дни на 171 дни между март миналата година и март 2022 г.
„Цените на употребяваните автомобили обаче не падат, защото дилърите продължават да се сблъскват с ниско предлагане на нови автомобили и техните потенциални купувачи гледат по-сериозно именно на употребяваните автомобили“, казва Пат Райън, основател и главен изпълнителен директор на CoPilot.
Преди пандемията приблизително 76% от автомобилите се продаваха за по-малко от 25 000 долара. Днес автомобилите в този ценови диапазон представляват само 35%. Междувременно продажбите на коли над 40 000 долара представляват 25% от това, което е налично при дилърите, спрямо 5% преди това.