Днес малко хора си спомнят за един съветски автомобилен проект, наречен „Волга-атом". Дори в съветско време в публичното пространство почти нямаше информация за него, поради което през следващите години „Волга-атом“ беше проект "обрасъл" с много черни и бели митове. И така, защо съветските дизайнери имат нужда от ядрен реактор в обикновена кола? Нека се опитаме да разгледаме тази история малко по-обстойно, за да я разберем по-добре.
Един от основните черни митове за Волга-атом се свежда до факта, че през 1958 г., на изложение във Вашингтон, съветските посланици виждат американския атомномобил Ford Nucleon на изложение във Вашингтон, след което честно „комунизират“ идеята с техните заклети приятели от чужбина.
Ядрената енергетика се развива през 20-ти век. С появата на първите реактори и ядрени оръжия през 40-те години на миналия век хората от двете страни на океана попадат под влиянието на "атомната романтика". През 50-те години на миналия век атомът изглежда е абсолютният източник на енергия. Учени и дизайнери както на Запад, така и на Изток се надяват, че в бъдеще атомът ще бъде в състояние да замени абсолютно всички съществуващи енергийни източници: въглища, газ, нефт и многобройни странични продукти.
Следователно и в САЩ, и в СССР учените са в треска да тъпчат ядрени реактори във всичко, което изисква наличието на електроцентрала - подводници, кораби, ледоразбивачи, самолети, танкове, различно промишлено и селскостопанско оборудване и, разбира се, в автомобили.
Но много бързо учените от двете страни на Атлантика се сблъскаха с редица проблеми. Първата е безопасността на такива силови трактове за хората или по-скоро тяхната несигурност, имайки предвид нивото на технологиите през втората половина на 20 век.
Второ: това са параметрите на теглото и размера на тези агрегати. Оказва се, че е невъзможно просто да се вземе реакторът от някакъв ледоразбивач и да се постави в кола, като просто се намали по размер. Има редица други проблеми. Въпреки това, първите две всъщност слагат край на въвеждането на мирен атом в цивилната индустрия и в простото ежедневие на гражданите.
Един от основните бели митове за проекта „Волга-атом“ пък се свежда до факта, че съветските дизайнери успяват да постигнат някакъв специален успех в сравнение с американците. Да, съветските учени под ръководството на Александър Камнев наистина поемат по различен път от физиците и инженерите на Ford. В крайна сметка обаче се сблъскват със същите проблеми - размерът на реактора, неговата ефективност, степента на нагряване и безопасност.
За съжаление, изобщо няма много надеждна информация за въпросната „Волга-атом“ и това, което е налично, често звучи твърде невероятно, за да се повярва само на думи, без да се показват документи или резултати. Проектът за атомната кола на СССР е разработван до 1965 година, след което е приключен. В крайна сметка както американският Ford Nucleon, така и съветската „Волга-атом“ са предопределени да станат нищо повече от експонати за заводските музеи.