fallback

Ще се справи ли германската автомобилна индустрия с липсата на руски газ?

Прекъсванията на доставките на суровини са факт и това вече създава проблеми

Откакто Русия обяви намерението си да приеме рубли за плащане на доставките на газ, германската автомобилна индустрия започна да се готви за най-лошия сценарий. Според него, около 800 000 души автоматично ще бъдат въвлечени в кризата. Доставките на газ все още не са прекъснати, но експертите вече бият тревога, съобщава Bild.

Факт е, че в сравнение с химическата или стоманодобивната промишленост автомобилната индустрия не изисква толкова огромни количества газ, но въпреки това притесненията стават все по-големи. Според главния изпълнителен директор на VW Group - Херберт Дийс, ситуацията в Украйна може да има още по-сериозни последици. На това мнение са и други топ-мениджъри.

Според Андреас Раде, управляващ директор на Асоциацията на автомобилната индустрия (VDA), в случай на недостиг на газ и прекъсване на доставките на компоненти, германските автомобилни компании неизбежно ще бъдат подложени на сериозни изпитания. Проблемите вече започнаха с прекъсването на доставките на полупроводници от фабриките в Украйна.

„На пръв поглед това изглежда като дреболия, но без тези компоненти нито една кола не може да напусне конвейера. А като прибавим и отказа от руския газ, последиците ще бъдат сериозни. Това ще доведе до сериозни смущения в производството на автомобили в Германия, което означава, че ще има сериозна опасност от закриване на работни места, а клиентите ще трябва да чакат повече“, допълва Раде.

Производителите вече търсят заместител на липсващите кабелни снопове от украински заводи. Volkswagen Group, например, създаде кризисен щаб, който е базиран на футболния стадион във Волфсбург. В компанията оценяват ситуацията като „трудна“, но вече са готови с решение. То предвижда увеличение на производството на полупроводници в заводите в Северна Африка.

Някои автомобилни компании решиха да компенсират недостига на газ с използване на други енергийни източници. В същия Волфсбург, противно на първоначалните планове, възнамеряват да използват по-активно енергията на собствената си въглищна електроцентрала. Във VW обаче са наясно, че газта не може да бъде заменена винаги и навсякъде. Например, химикалите на газова основа се използват широко при производството на пяна за седалки, в батерии за електрически автомобили, катализатори за отработени газове и др.

Проблеми ще има и с други суровини, предупреждават от VDA. Около 1/5 от внесения в Германия паладий, който се използва за направата на споменатите катализатори, идва от Русия. Тя е и основен доставчик на никел, който също е необходим за акумулаторите на електрически превозни средства. И тук автомобилните компании търсят нови решения за доставки, като използват целия си опит, натрупан по време на пандемията през последните 2 години.

Резултатите обаче не са особено обнадеждаващи. Заводът на Volkswagen в Братислава, например, спря работа от 4 до 8 април заради недостиг на компоненти, които се доставят от Украйна. Това е вторият подобен случай за предприятието през последните седмици, след като то не работи на 21 и 22 март. Същото се случвай и със завода на Ford, където се сглобява Fiesta, където паузата ще продължи до 25 април.

Всичко това показва, е автомобилната индустрия е изправена пред нови сериозни проблеми след кризите с коронавируса и недостига на чипове. Вече 90% от компаниите се оплакват от проблеми с липсата на суровини, а през февруари тази цифра е била 74,6%. Явно положението се влошава и това прави притесненията още по-големи.

fallback
  • #25
    анонимен ( преди 2 години )
    Руския газ е скъп и винаги е било така, иначе как руските олигарси ще си купят яхти и вили и Европа и ще си направят палати. Точно поради скъпия газ у нас той се ползва само от Топлофикация и от 5-6 фирми само и не сме зависими изобщо от него.
  • #24
    анонимен ( преди 2 години )
    Стига с тази мантра за украинските ядрени оръжия - все едно да кажете че космодрумът в Байконур е Казахстански
  • #23
    Жалко, но факт ( преди 2 години )
    Ако сте си мислели, че по време на предната криза, качеството на колите се е влошило - скоро автомобил 2010-2015-та ще ви се струва S-клас от 90-те.
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    Европейците тепърва ще се наиграят и ще разберат как са ги излъгали.Вместо да си гледат интереса са станали американска колония и само изпълняват каквото им наредят.Старата система разделяй и владей се повтаря за пореден път.Думи нямам за политическото късогледство да всички европейски управляващи.С колите ще е само загрявка.Идват времена на глад и хората ще излязат и ще има масови вълнения.Натам отиват нещата с безумната политика да се воюва с Русия чрез Украйна.
  • #21
    до #20 ( преди 2 години )
    Задавам ти въпроси, за да се усетиш колко много олекваш със съчинените си проценти, но ти продължаваш да се лигавиш и да не отговаряш, което показва колко ти е нивото. Обясних ти, че мерните единици не са финикийски знаци, а съвсем други. Даже и това не си схванал, но е нормално за умните и красиви жълтопаветни демократи за които русофобията е начин на живот...
  • #20
    До 17 ( преди 2 години )
    Явно нямаш представа какво е природни ресурси и те мързи да намериш инфо но задаваш въпроси дали другите правят разлика в това число са и нефт и газ и метали тоест почти целия износ на Русия
  • #19
    до 16 ( преди 2 години )
    Чета ти глупостите и се чудя ти на училище ходил ли си или си така по рождение? Толкова си зле, че не сващаш как те манипулират с цените. Ресурсите се мерят в количества и винаги така са се мерили. Това от скоро го направиха в парично изражение, което може да се манипулира много елементарно и е точно за елементарни частици, като теб. Другата елементарна пропаганда е, че сме били зависими от Русия. Толкова години преди САщ да направят проблема с Украйна не бяхме зависими и ползвахме евтини сурови
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Работата на Европа с тръбния газ от Русия и втечнения от САЩ е все едно да имаш чешма в двора си с вода на цена 1 лв, а да ходиш да носиш вода от съседното село с туби на цена 5 лв. Който разбрал - разбрал, който не е да е!
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Говорим за всички ресурси, а не за определени. Правиш ли разлика или не? А случайно да знаеш, че на около 1/3 само от ресурсите на Русия са проучени и че 2/3 не са?
  • #16
    До 15 ( преди 2 години )
    Пак ти казвам пишеш в Гугъл природни ресурси по държави на който език искаш и влизаш в някой сайт там обикновено Русия е на първо място а САЩ на второ има малки разлики разбира се вероятно защото ресурсите си менят цената но дори в топ 10 Русия е много под 50% от общите какво остава за целия свят колко по просто да ти обясня или всичко е глупости за теб
fallback
Последни