Новата технология винаги е скъпа, но когато тя се развива и разпространява по глобалните пазари, разходите за материали и производство неизбежно спадат. Това води до по-ниски цени за потребителите, като до известна степен подобно нещо вече се случва и в сферата на електрическите превозни средства.
Въпреки това, все още има сериозна разлика в цените на най-евтините електромобили в сравнение с тези на моделите с ДВГ. Най-евтиният Nissan Leaf, например, е с около 10 000 долара по-скъп от най-достъпния модел на марката с конвенционално задвижване. Подобно е положението и с други производител, но трябва да се отчете и факта, че електромобилите все още представляват малка част от общите продажби на на нови превозни средства.
Очакванията на много експерти и производители са, че с нарастването на популярността на електромобилите ще се увеличи тяхното производство, което съответно ще доведе до намаляване на разходите. Не всички обаче споделян това мнение. В интервю за Road & Track главният технологичен директор на Mercedes-Benz Маркус Шефер заяви, че не е оптимист за скорошен спад на цените на електрическите превозни средства.
„За да може да се постигне такова нещо, би трябвало цената на батериите за електромобили да спадне до 50 долара за киловат. Сега тя е над 100 долара, което означава, че технологията все още не е толкова достъпна, въпреки нейното увеличено използване. Ако добавим и проблемите с добив и доставки на суровините за електромобили, виждаме, че понижаването на цените ще бъде трудно и ще отнеме много повече време, отколкото очаквахме“, скептичен е Шефер.
Колко време ще е нужно, не се посочва, но е факт, че Mercedes-Benz си е поставил за цел да разполага с изцяло електрическа гама модели през 2030 г. Дотогава остават още 8 години и големият въпрос е дали новата технология на батериите ще бъде готова, преди ДВГ да изчезнат завинаги. Ако това не стане, купувачите на нова автомобили ще се сблъскат с бъдеще, в което ще трябва да плащат много повече от сега.
Снимки: Mercedes-Benz