fallback

Цените на нови и употребявани коли ще растат поне още 2 години

Войната в Украйна и коронавирусът в Китай обещават тежки месеци за индустрията

Криза за полупроводници, бавно производство и непрекъснато западащи пазари – това е картината на последните 2 години в автомобилната индустрия, която прави нейното бъдеще още по-несигурно. Според експерти, кризата ще продължи поне до края на 2023 г., което обещава още по-големи трудности за автомобилната индустрия.

Войната в Украйна вече оказва сериозно въздействие върху много производители и подизпълнители, като проблемите тепърва започват. Първият от тях е в доставките на електрически кабели за целия европейския пазар, тъй като Украйна произвеждат около 15% от тях. Това е ключов компонент за всички съвременни автомобили – от най-евтините до най-скъпите, а последствията от липсата им вече се усещат.

Volkswagen Group, например, спря производството на много свои модели, включително електрическите Volkswagen ID.3, Audi Q4 e-tron и Cupra Born. Проблемите засягат и plug-in хибридите. Двата основни производители на кабели - компаниите Aptiv и Leoni, се опитват да преместят производството си в други страни като Полша, Румъния, Сърбия и Мароко, но това ще отнеме до 6 седмици.

Друг проблем, който е още по-голям, е неонът, тъй Украйна е най-големият износител на този газ. Повечето компании за полупроводници разполагат със запаси за около 6 месеца, след което ще трябва да спрат работа, ако не успеят да намерят нови доставчици.

Русия също играе ключова роля сред доставчиците на суровини. Освен нефт, Москва произвежда 10% от световния никел и е сред водещите в света държави по добив на паладий и платина. Първият елемент се намира в почти всички електрически автомобили, докато последните два метала присъстват в катализаторите. Да не говорим, че Русия снабдява и целия свят с алуминий и стомана. Неслучайно цените на всички тези суровини скочиха до небето от началото на инвазията в Украйна.

Към всички тези трудности за индустрията трябва да бъде добавена и новата вълна на пандемията от коронавурис в Китай, която накара Пекин да постави под карантина 25 млн души. Това също ще има негативни последици за автомобилната промишленост през следващите месеци, като те ще бъдат свързани с намаляване на производството.

Накратко, големите компании ще произвеждат по-малко автомобили, а тяхната цена ще се повишава заради по-скъпите материали. Това ще засегне не само новите модели, но и пазара на употребявани превозни средства, чието търсене ще се увеличи. И съответно ще ги направи още по-скъпи. 

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Тежките времена не са за производителите, както е написано в статията. Всички описани проблеми са прехвърлени на потребителите. След като се наложи да намалят производството, просто вдигнаха цените и не само, че нищо не са изгубили, а печалбите им са по-големи от всякога. На всичкото отгоре, това не е подобрило качеството с нищо.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    To тамън ще минат войни, пандемии, чипове иииии ще дойде време за евро7 - само плъг-ини и цените няма да паднат.
  • #2
    ФИН-ФЭНь на ГЛАДБАХ! ( преди 2 години )
    ЗЛАТНИ, УБАВИ, ПРЕКРАСНИ и ПРЕ-СКЪПИ на сърдцето Ви, бре - МЕРЦЕДЕС-СИ...; като само за сравнение ще подчертая, че най-евтиният GeNeSiS стартира от 96 хилки, а най-скъпарската им супер-люксозна лимо от НАЙ-ВИСОКА КЛАССА стига ~ 174-180 хил. левчета - und das ist... SUPER!!!!
  • #1
    IM-дртiйYайтБoй! ( преди 2 години )
    Набързо изтрезнях, преглеждайки цената на новия М-Бенц: А+В/ стартират от 70 хилки, като най-ефтината им електричка почва от двойната МУ цена - а именно: 120 бонки.Тва е
fallback
Последни