Криза за полупроводници, бавно производство и непрекъснато западащи пазари – това е картината на последните 2 години в автомобилната индустрия, която прави нейното бъдеще още по-несигурно. Според експерти, кризата ще продължи поне до края на 2023 г., което обещава още по-големи трудности за автомобилната индустрия.
Войната в Украйна вече оказва сериозно въздействие върху много производители и подизпълнители, като проблемите тепърва започват. Първият от тях е в доставките на електрически кабели за целия европейския пазар, тъй като Украйна произвеждат около 15% от тях. Това е ключов компонент за всички съвременни автомобили – от най-евтините до най-скъпите, а последствията от липсата им вече се усещат.
Volkswagen Group, например, спря производството на много свои модели, включително електрическите Volkswagen ID.3, Audi Q4 e-tron и Cupra Born. Проблемите засягат и plug-in хибридите. Двата основни производители на кабели - компаниите Aptiv и Leoni, се опитват да преместят производството си в други страни като Полша, Румъния, Сърбия и Мароко, но това ще отнеме до 6 седмици.
Друг проблем, който е още по-голям, е неонът, тъй Украйна е най-големият износител на този газ. Повечето компании за полупроводници разполагат със запаси за около 6 месеца, след което ще трябва да спрат работа, ако не успеят да намерят нови доставчици.
Русия също играе ключова роля сред доставчиците на суровини. Освен нефт, Москва произвежда 10% от световния никел и е сред водещите в света държави по добив на паладий и платина. Първият елемент се намира в почти всички електрически автомобили, докато последните два метала присъстват в катализаторите. Да не говорим, че Русия снабдява и целия свят с алуминий и стомана. Неслучайно цените на всички тези суровини скочиха до небето от началото на инвазията в Украйна.
Към всички тези трудности за индустрията трябва да бъде добавена и новата вълна на пандемията от коронавурис в Китай, която накара Пекин да постави под карантина 25 млн души. Това също ще има негативни последици за автомобилната промишленост през следващите месеци, като те ще бъдат свързани с намаляване на производството.
Накратко, големите компании ще произвеждат по-малко автомобили, а тяхната цена ще се повишава заради по-скъпите материали. Това ще засегне не само новите модели, но и пазара на употребявани превозни средства, чието търсене ще се увеличи. И съответно ще ги направи още по-скъпи.