fallback

Трябва ли да се смазват болтовете на колелата?

Отговорът е положителен, но има някои особености

Спорът дали да се смазват или не болтовете на колелата се води от доста време. Някои казват, че смазването отслабва монтажа. Други, че без смазване болтовете "залепват" и ръждясват. Ето как стоят нещата в действителност.

Автомобилистите в мненията за смазването на болтовете на колелата се разделят на два лагера. Някои са категорично против, защото не е безопасно. Други, напротив, гласуват за смазване, вярвайки, че това премахва някои от проблемите при демонтажа на колелото. Но какво да кажем на тези, които се чудят?

За начало си струва да се обърнете към основния източник - автомобилните производители. А те не препоръчват смазване на болтовете преди инсталиране на колелото, обяснявайки, че действително е по-лесно да затегнете смазания болт, но той може да се разхлаби от вибрации по време на движение и след това да очаквате проблеми.

На практика обаче несмазаните болтове често залепват и корозират, което значително усложнява живота на собствениците на автомобили, когато става въпрос за отстраняване или смяна на повредено колело. Мнозина, които са се сблъсквали с проблема със такъв болт, са наясно колко лесно е да се откъсне главата му и по този начин да се получи още по-голям проблем изневиделица, последван от ремонт в сервиз.

Но за шофьорите, които добавят малко смазка към болтовете, преди да монтират колелата, няма такива проблеми. И още повече, когато както самите крепежни елементи, така и джантите са конструирани така, че идеално да пасват заедно в контактните си зони.

Но как да играете на сигурно, за да не останете със счупена глава на болта при спешни случаи, но и да не загубите колелото в движение? Тук на помощ идва дългогодишният опит на огромен брой опитни автомобилисти, които казват, че нищо не пречи да добавите смазка към резбата на крепежния елемент, преди да го завинтите. Основното нещо, както се казва, е да не се прекалява.

Първо, трябва да изберете правилния лубрикант. За смазване на болтове на колелата най-оптималната смазка е на базата на мед, графит или молибденов дисулфид. И второ, трябва да се прилага в малко количество изключително и само върху резбата. И в никакъв случай греста не трябва да попада върху конусовидна секция на болта, с която се постига плътността и надеждността на закрепване на джантата към главината.

В заключение ще кажем, че в профилактични дози смазката за болтове за закрепване на колела не е вредна, а полезна. Ако се приложи правилно и закрепването е затегнато с необходимата сила, последващият демонтаж на колелото ще стане безпроблемен, а в процеса на движение, проблеми няма да възникнат.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Смазва се резбата само
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Сетих се още нещо. По добрата система за джантите е старата система. Където болтовете са обърнати с главите навътре и са набити в главината а отвън джантата се затяга със затворени гайки. Тази система обикновено върви с 6 болта на джанта и е най надеждна, най безпроблемна и лесна за обслужване. А другата система при която се навиват ботове като на снимката с главите навън е това е немската система на Мерцедес. Едно върховно недоразумение на инженерната "мисъл" на някой умник!
  • #10
    Продължаваменапред ( преди 2 години )
    Явно тая сатия е за хора, които всеки ден по необясними причини си свалят гумите. За вече 6 автомобила които аъм сменил, се налага веднъж на 8 месеца да си слагам зимни/летни гуми
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Болтове на джанта НИКОГА не се завиват или развиват с ударен гайковерт! Те са закалени до спецификация 10.9+ и шоковите удари може да повредят структурата на метала. Въпреки че всички го правят по гумаджийниците и сервизите щото е по лесно и бързо. Изобщо за нито един болт по колата не се ползва ударен гайковерт! Всички болтове се завиват и развиват на ръка. А затягането се прави с динамометричен ключ. Всеки болт си има спецификация на затягане. Както казах смазаните болтове се затягат с -30%
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Няма проблем стига да знаете какво правите.. Почистват се резбите с телена четка, пaрцал и спирт и се смазват с графитна грес. (не медна!) Медна грес може да се слага между джантата и главината или барабана където е същата процедура - почиства се хубаво с телена четка и aарцал. После се намазва тънък слой грес. И последното което е много важно! Когато болтовете са смазани задължително се натягат с 30% по малко от заводската спецификация! Иначе има опасност да се пренатегнат и да се скъсат.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Ще утрепете някой с тези статии.
  • #6
    Понеже ( преди 2 години )
    са бързаци гумаджийте ,завиват с винтовера някой път на криво, прецакват резбата и когато трябва да развиваш оп скъсан болт. Затова два чифта джанти и си ги сменям сам,ако се наложи карам на баланс.
  • #5
    Батко ( преди 2 години )
    Ако има ръжда по болта , и с динамометричен ключ на Факом да го стегнеш няма да се получи нормалното притискане на джантата гъм главината. (Да се замислят професионалистите )
  • #4
    динамометричен ключ ( преди 2 години )
    С динамометричен ключ те донатягат болтовете, а не с винтоверт, който не е никак точен и има опасност да ги пренатегне и после да късате глави на болтовете и се вкарате в приключение. Повтарям за неразбралите само с динамометричен ключ се донатягат болтовете и никакви смазки не се слагат. Гледайте и този динамометричен ключ да е марков, а някакво китайско менте Ментетата дават големи отклонения. Един хубав ключ на Гедоре струва 100+ евро. Ако гумаджиите нямат динамометричен ключ бягайте от там.
  • #3
    динамометричен ключ ( преди 2 години )
    Първо, болтовете никога не би трябвало да ръждясат, защото се правят от неръждаема стомана. Ако ръждясват сте взели менте и по-добре ги изхвърлете и си вземете истински болтове. Те никога няма да ръждясат и залепнат, както се пише в поредната изключително ***-умна статия. Второто е, че на всеки автомобил болтовете се завиват с определен въртящ момент. Проверете колко е и го кажете на гумаджиите и гледайте дали ще го спазят! Обикновено при повечето коли е между 110-130 нМ. С динамометричен ключ
fallback
Последни