fallback

Трябва ли да се смазват болтовете на колелата?

Отговорът е положителен, но има някои особености

Спорът дали да се смазват или не болтовете на колелата се води от доста време. Някои казват, че смазването отслабва монтажа. Други, че без смазване болтовете "залепват" и ръждясват. Ето как стоят нещата в действителност.

Автомобилистите в мненията за смазването на болтовете на колелата се разделят на два лагера. Някои са категорично против, защото не е безопасно. Други, напротив, гласуват за смазване, вярвайки, че това премахва някои от проблемите при демонтажа на колелото. Но какво да кажем на тези, които се чудят?

За начало си струва да се обърнете към основния източник - автомобилните производители. А те не препоръчват смазване на болтовете преди инсталиране на колелото, обяснявайки, че действително е по-лесно да затегнете смазания болт, но той може да се разхлаби от вибрации по време на движение и след това да очаквате проблеми.

На практика обаче несмазаните болтове често залепват и корозират, което значително усложнява живота на собствениците на автомобили, когато става въпрос за отстраняване или смяна на повредено колело. Мнозина, които са се сблъсквали с проблема със такъв болт, са наясно колко лесно е да се откъсне главата му и по този начин да се получи още по-голям проблем изневиделица, последван от ремонт в сервиз.

Но за шофьорите, които добавят малко смазка към болтовете, преди да монтират колелата, няма такива проблеми. И още повече, когато както самите крепежни елементи, така и джантите са конструирани така, че идеално да пасват заедно в контактните си зони.

Но как да играете на сигурно, за да не останете със счупена глава на болта при спешни случаи, но и да не загубите колелото в движение? Тук на помощ идва дългогодишният опит на огромен брой опитни автомобилисти, които казват, че нищо не пречи да добавите смазка към резбата на крепежния елемент, преди да го завинтите. Основното нещо, както се казва, е да не се прекалява.

Първо, трябва да изберете правилния лубрикант. За смазване на болтове на колелата най-оптималната смазка е на базата на мед, графит или молибденов дисулфид. И второ, трябва да се прилага в малко количество изключително и само върху резбата. И в никакъв случай греста не трябва да попада върху конусовидна секция на болта, с която се постига плътността и надеждността на закрепване на джантата към главината.

В заключение ще кажем, че в профилактични дози смазката за болтове за закрепване на колела не е вредна, а полезна. Ако се приложи правилно и закрепването е затегнато с необходимата сила, последващият демонтаж на колелото ще стане безпроблемен, а в процеса на движение, проблеми няма да възникнат.

fallback
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълни глупости! Шофьор съм от 30 години, сменил съм 5 лични коли и 8 служебни, имам над 500 хил. км и нито съм смазвал, нито съм виждал някой да смазва болт на джанта. Не съм виждал проблем с болт. Проблем може да има ако болтът е едновременно пренатегнат и не е развиван с години. Всички мои коли обаче сменят зимни/летни гуми два пъти годишно. На някои се е случвало да залепне самата джанта, но не и болта. Не се правете на повече инженери от инженерите. Не разпространявайте невежество!
  • #21
    до #21 ( преди 2 години )
    Това с нафтата за какво е освен, че ще се умиришеш? С пистолет какъв е проблема при условие, че си го гласиш да затегне болта с определена сила. Имам ударен винтоверт (пистолет, както го наричаш). Болтовете по спецификация на едната кола се затягат на 113 нМ. Нагласям винтоверта на 100 нМ и всиките ги затягам с него, като първо няколко навивки се правят на ръка, за да не разбиеш резбата. След това останалите 13 нМ ги донатягам с динамометричен ключ. Това е правилният начин!
  • #20
    ДДС ( преди 2 години )
    Сам си сменям гумите.Винаги потапям болтове и гайки в нафта.Стягам си болтовете с ръце, тоест не ползва пистолети. Защо?Когато ти се спука гума на пътя трябва да може да я свалиш.След монтаж след някой друг км си проверявам болтовете.Всеки сам си решава. Безотговорното поведение си има цена.
  • #19
    Фантом ( преди 2 години )
    Пълни глупости едната ми сола е над 20г никога несъм смазвал болтовете дори с предишния собственик с ме близки и тои ми препоръча да не го правя веднъж отидох на гумаджия с въпросната кола смазаха болтовете и езин се скъса НЕ ЧЕТЕТЕ ТИЯ ГЛУПОСТИ ОТ ТАЯ СТАТИЯ ПРОЧЕТЕ НА МАСЛОТО ВЪРХУ МЕТАЛА И ПР. ГЛУПОСТИ НИКОГА НЕСЪМ И НИКОГА НЯМА ДА НАПРАВЯ ТАЯ ГЛУПОСТ
  • #18
    до: инж. Незнайко ( преди 2 години )
    Много правилно си се кръстил НЕзнайко, защото наистина си такъв. Loctite 242 е доста скъп, за да се ползва за подобно нещо. Има много по-евтини алтернативи, които вършат същата работа. Само, че се ползват за други неща, а не за това в случая. Излишно е просто, защото конусите на болтовете са точно за това да попречат болта да се саморазвие, ако е завит с нужната сила. Ако си с 2 леви ръце и не знаеш с каква сила да го завиеш можеш и калчища да сложиш, ако искаш за по-сигурно!
  • #17
    инж. Знайко ( преди 2 години )
    Големи специалисти са се изказали тук, които дори препоръчват смазване на болтовете и гайките, което е абсолютна глупост и е опасно за живота не само вашият, но и на тези, които возите и на останалите участници в движението. Поне, като сте невежи не давайте опасни съвети. Всеки, който се интересува по въпроса може да погледне специализирани западни източници по темата и да се образова поне малко преди да съветва. НИКОГА и по никакъв повод не се смазват болтовете на джантите! Запомнете го!
  • #16
    инж. Незнайко ( преди 2 години )
    Нито едното, нито другото. Осигурител за резби се ползва - Loctite 242 например
  • #15
    Хадес ( преди 2 години )
    Никога не завивайте с ударен гайковерт пневматичен или механичен това намалява здравината на болтовете
  • #14
    До 12 ( преди 2 години )
    Нацъкали са минусчета щото карат немски коли и не знаят за какво става въпрос. Ако човек погледне сериозните автомобили където се гони надеждност, здравина и удобство при сервизирането ще видят че всички те ползват именно старата система. Обърнати болтове със глави със шлици и затворени гайки. 6 болта на джанта. Land Cruiser, Patrol, Pajero, Wrangler и повечето работни автомобили ползват тази система.А немците ползват другата защото е по евтина. И познайте какво става ако скъсаш болт...:)))
  • #13
    Пешо ( преди 2 години )
    От над 10 години сменям пролет и есен джантите на моята кола и на баща ми. Капвам по 1 капка масло на всяка резба и до сега никога не съм имал проблеми. Нито с развиване, нито с ръждясване.
fallback
Последни