fallback

Maserati Boomerang: Шедьовър от друга планета

Прототипът от младия Джуджаро нашумява не толкова със строгите си геометрични форми, колкото със специалния си волан

Точно преди 50 години, в същите мартенски дни, на автомобилното изложение в Женева беше показан напълно функционален автомобил в класическо сребристо - Maserati Boomerang. Всъщност прототипът му е  демонстриран за първи път на ограничен кръг от хора година по-рано в Торино, но тогава той представлява неподвижен модел в реален размер и забележим оранжев цвят. Специалистите са поразени от футуристичния външен вид на Maserati-то. То прилича на космически кораб с присвити очи и отчасти, както казват посетителите на изложбата, дори наподобява на оръжие.

Дело на маестро Джуджаро

С дължина 4342 мм, широчина 1860 мм и височина само 1070 мм, купето е проектирано от Джорджето Джуджаро в неговото студио Italdesign, което бившият стилист Бертоне основава малко преди това, през 1968 г. Клиновидната форма на автомобила е интригуваща, но подобен дизайн вече не новост - достатъчно е да си припомним концептуалните творения на Giugiaro - Alfa Romeo Caimano (1971) и VW-Porsche Tapiro (1970), както и на серийните Maserati Ghibli AM115 (1967) и Alfa Romeo Iguana (1969).

Въпреки формите си, трапецовият "Бумеранг" изглежда спретнат, без излишни детайли. Той създава впечатление за голяма скорост, дори когато е паркиран. В крайна сметка това е целта на дизайнерите. Строго в центъра на страничните прозорци минава хоризонтална линия - метална лента, която визуално разделя отделението на две половини. Може да ви изглежда, че вратите на такова „чудо“ трябва да се отворят като „крила на чайка“, но всичко се оказва много по-банално, тоест стандартно. Предното стъкло има силен наклон от 13 градуса, но кокпитът е добре осветен благодарение на стъкления покрив.

Най-оригиналният волан за всички времена

Интериорът на Boomerang, обвит в естествена кожа, изглежда ултрамодерен. Основната му характеристика е волан без рамка в арматурно табло, вградено в кормилната колона и гигантско табло, което е допълнено с много индикатори: уреди за гориво, налягане на маслото, температура на охлаждащата течност, оборотомер и километраж.

В долната половина има различни превключватели, в средата - лостове за управление на осветлението. Инструментите са неподвижни, само воланът се върти. Поради изключително ниската височина на каросерията водачът и пътникът са позиционирани почти в легнало положение.

Шасито е взаимствано от наскоро пуснатото Maserati Bora. 8-цилиндровият двигател от серия AM 107.07.47 е монтиран надлъжно и в средата (пред задната ос). Тази концепция е заимствана от състезателните автомобили и в онези години става широко използвана в "гражданската" автомобилна индустрия.

Силовият агрегат няма турбокомпресор и два разпределителни вала (DOHC). С обем 4719 см3, мощността му е 310 конски сили, а компресията 8.5:1. Максималните обороти са 6000 в минута. Изцяло алуминиевият V8 има сух картер, а 4 карбуратора Weber 42 DCNF се грижат за образуването на оптимална смес въздух-гориво. "Хрилете" отстрани на тялото пропускат животворен за мотора въздух, а 4 хромирани изпускателни тръби украсяват кърмата.

Скорост от 300 км/ч

Задачата за предаването на 460 Нм въртящ момент към задните колела се пада на 5-степенната скоростна кутия ZF с директно превключване. Съобщава се, че Boomerang е бил в състояние да достигне максимална скорост от 300 км/ч, но това никога не е регистрирано. Максималната скорост, която е известна със сигурност, е 240 км / ч, ускорението от място до  100 км/ч - 6.8 секунди.

Шасито - стоманен монокок с подрамки - получава сериен номер 081, предната и задната ос са разделени с разстояние от 2600 мм. Дизайнът на окачването има напречни стабилизатори, а винтовите пружини се грижат за поне малко удобство при возене. Спирачната система, която включва 4 диска с вентилация, е в общ блок  с усилителя на волана, кормилното управление е със серво задвижване. Колелата са на разстояние 1475 мм и 1445 мм едно от друго, съответно отпред и отзад. Масата на автомобила не надвиша 1400 кг.

Освен сребърното копие, което радва посетителите на автомобилното изложение в Женева, не е произведен друг Boomerang - двуместното купе така и не влиза в серийно производство, но в крайна сметка това никога не е е планирано. Въпреки това Джуджаро и Italdesign използват "калъпите" от колата в по-късни години. Просто погледнете Lotus Esprit и ще разберете.

Подобни линии по-късно изповядват известния M1 на BMW, Audi Asso di Picche (1973), Maserati Merak (1972), първите поколения на Volkswagen Golf и Passat, концепцията Maserati Medici II (1976), Maserati Quattroporte AM330 (1979) , първата Lancia Delta, Fiat Panda square lidovce и DeLorean DMC-12 (1981).

Продадено!

Maserati Boomerang, като истинско произведение на изкуството на колела, обикаля всякакви международни изложби – показват го в Париж, Лондон, Барселона... След хомологацията италианците дори канят експерти от TÜV. Те искат да направят някои технически подобрения, а впоследствие колата получава регистрационен номер и има право да се движи по обществени пътища.

Няколко пъти "Бумеранг" е излаган на търгове и сменя собствениците си. Първият от тях е неназован испанец, който вижда колата за първи път на автомобилното изложение в Барселона през 1974 г. Чудите се защо Italdesign продава оригиналното купе? Да, причината е банална: необходими са пари за изграждане на други автомобили.

В началото на 80-те немски бизнесмен, автомобилен ентусиаст и ценител на Maserati на име Бертолд Алман се интересува от "Бумеранга". В крайна сметка колата се мести при него в Западна Германия. Веднага следва реконструкция, която продължава много години.

Звезда на шоуто

Скоро след това колата става звездата на много изложбени места. Така през 1990 г. той се появява на изложбата Bagatelle Concours в Париж, където по стечение на обстоятелствата Джуджаро е в журито на конкурса за елегантност. През 1993 г. колата е видяна от посетителите на Concorso Italiano в Кармел, Калифорния. Автомобилът  дори се появява в известния конкурс за дизайн в Pebble Beach.

Въпреки това, през 2002 г. италианската четириколесна рядкост сменя собственика си. Тя е продадена на търг на Christie's и отива в Близкия изток, но не остава и там дълго. През февруари 2005 г. Boomerang минава в ръцете на нов собственик.

Автомобилът не спира да посещава престижни събития - участва в различни изложби: Concorso d'eleganza Villa d'este-2006 в Чернобио на езерото Комо, в Монако (май 2012) и в Knokke, Белгия (октомври 2013). Възхищава и посетителите на автомобилното изложение в Париж през 2014 г.

През септември 2015 г., Boomerang отново е пуснат на търг, този път в каталога на Bonhams в Шантии, Франция. И тогава не е трудно да се намери нов купувач, тъй като парите не са толкова много за такъв шедьовър, а именно за 3.3 милиона евро.

fallback
  • #5
    paisape ( преди 1 месец )
    Among women with FBC diagnosed before the age of 50 years, incidence of CBC was increased, especially for HR negative FBC SIR 9 priligy reviews Swirl the suspension and consume the entire contents of the glass immediately by drinking or by the use of a straw
  • #4
    lamborghini countach ( преди 2 години )
    https://automedia.investor.bg/a/2-***/48716-tova-lamborghini-countach-beshe-izmito-za-parvi-pat-ot-20-godiniКой кого е копирал ?
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Това е от времето на славните години на Мазерати, когато се конглокиаше с най-силните. Днес е една жалка пародия на спортен автомобил, където топ версията и е с 3 литров двигател от Ферари.
  • #2
    Обективно ( преди 2 години )
    вива Италия! без тях живота ни нямаше да бъде красив, а и вкусен :))). За съжаление, наблюдавам последните тенденции при Мазерати и нещо не съм много очарован. Това новото Грекале е като форд пума на стероиди, също MC20 не предизвиква "yay" фактора в мен. Вижте старите Мазератита и ще разберете за какво иде реч...
  • #1
    Мъка ( преди 2 години )
    Дърводелците на север от Алпите и след 1000 години няма да направят дори нещо подобно!
fallback
Последни