ЕС и САЩ наложиха жестоки санкции на Русия заради нападението на Украйна, като почти всички производители на автомобили преустановиха дейността си в страната. Оказва се обаче, че въпреки ограниченията търговията с коли в страната продължава и всеки, който има достатъчно пари може да се сдобие с желаната кола от САЩ или Европа.
Към момента всички акаунти на руски и белоруски ползватели на онлайн-аукциони са блокирани. Замразени са и и средствата им, както предишни лотове, които вече са спечелени и колите е трябвало да бъдат доставени. А това беше един от основните начини за покупка на коли от САЩ, Европа и Япония от така наречените "сиви дилъри" на марки, които не са представени в Русия - като Tesla, например.
Според Артьом Карпов, ръководител на компанията TheTesla, блокирането на руските и белоруските акаунти е било очаквано и затова вече е променена схемата на доставка на коли от САЩ.
"Ние работим с партньор в Ню Джърси, който продава коли на Tesla и на някои други производители. Затова и няма да имаме проблем с покупката на коли от САЩ. Местният дилър купува колата - независимо дали е нова или на старо, след което ни я предава", обяснява Карпов.
Той допълва, че единствената промяна е в начина на доставка. Пристанището в Новорусийск вече не приема чуждестранни плавателни съдове, а руските кораби не могат да влизат в пристанищата на САЩ. Никой обаче не е затварят портовете в Клапейда (Литва) или Котка (Финландия). Колите ще се доставят там, а след това с наземен транспорт ще пътуват за Беларус и Русия.
Разбира се, новата схема ще увеличи цените за транспорта, но пък от друга страна продавачите, които са наясно с това, намаляват цената на самия автомобил. "Имам поръчка за доставка на Honda CR-V от САЩ. Поръчал съм колата на партньора ни за 18 000 долара, но се оказва, че той може да я достави за 15 000. Тази разлика ще компенсира допълнителните пътните разходи, а крайната цена за клиента няма да се промени", обяснява Карпов.
Той дава и друг пример - клиенти от Русия е успял да си купят Tesla Model S точно преди обявяването на санкциите, когато курсът беше 75 рубли за долар. Купувачът обаче все още не са наясно кога автомобилът му ще пристигне в страната. Корабът с колата е напуснал пристанището в САЩ на 21 февруари и трябва да е в Клайпеда на 31 март. Оттам електромобилът ще бъде прехвърлен в Беларус, където ще бъде регистриран по всички правила и едва след това ще отпътува за Русия.
Друг търговец на коли на Tesla - Александър Еремчук, който е генерален директор на компанията Moscow Tesla Club, също признава, че санкциите няма да променят ситуацията с доставките на коли на марката в Русия. И в момента фирмата му продължава да доставя електромобили от САЩ и Европа.
"Ние сме първите продавачи на Tesla в Русия, така че трудности с доставките не могат да ни стреснат. В настоящата ситуация никой не е застрахован, но винаги сме имали и план "Б" за доставките. Единственото, което се променя, са сроковете за доставка. Ако ни забранят доставки през Беларус, ще почнем да вкарваме коли през Казахстан", категоричен е Еремчук.