Шокиращото увеличение на цените на горивата ще доведе до сериозни промени на автомобилния пазар. Това се е случвало и преди в историята, но сега има една сериозна трудност, която към момента спира преразпределението, категорични са експертите от The Drive.
В миналото скоковете на цените на горивата подтикваха купувачите да купуват по-малки и по-икономични превозни средства, включително такива с хибридни задвижващи системи. Недостигът на гориво в Европа след Втората световна война и Суецката криза от 50-те години на миналия век доведоха до появата на по-ефективни автомобили като Fiat 500 и Mini Cooper.
По-късно - по време на петролната криза от 70-те години на миналия век американските купувачи разчитаха на компактни автомобили от японските марки Honda, Toyota и Datsun. В началото на века рекордните цени по бензиностанциите доведоха до появата на хибридни автомобили като Toyota Prius, както и на предшествениците на днешните електрически автомобили.
Сега шофьорите в САЩ и Европа все повече мислят за закупуване на електрически автомобили, но дилърите просто нямат коли на склад. Недостигът на автомобилни чипове все още не е приключил, а украинската криза допълнително влоши ситуацията на пазара. Концернът Volkswagen, например, беше принуден да спре поточните линии за електрически автомобили Volkswagen ID и Porsche Taycan поради недостиг на проводници, доставени от украински предприятия. Освен това в Атлантика потъна кораб с товар от 4000 превозни средства на концерна, повечето от които електрически автомобили.
Така се стигна до ситуация, при която купуването на нова кола е проблемно и скъпо. Търсенето надвишава предлагането, което се използва от дилъри по целия свят. Цените се покачват и на вторичния пазар (+40% спрямо миналата година в САЩ). Но дори и с точната сума в джоба, клиентът ще трябва да изчака за доставка на поръчаната от него кола.
Има и още един проблем – заради увеличението на цените на бензина потребителите започват да търсят по-компактни автомобили. Повечето производители обаче напоследък активно изключват компактните хечбекове и седани от гамата си, за да се фокусират върху популярните SUV-модели.
„Ситуацията е такава, че предстои ново преразпределение на пазара, като икономичните хибриди и изцяло електрическите модели ще заемат водеща позиция. Но докато кризата с полупроводниците не приключи, шофьорите ще бъдат принудени да плащат повече и да се задоволят с това, което имат”, твърдят експерти.