Санкциите, наложени на Русия заради нападението на Украйна, са на път да блокират голяма част от бизнеса в страната. Водещите автомобилни производители спряха дейността си в страната, а тези, които все още не са го направили, са сериозно затруднени заради нарушените доставки от чужбина.
Дори най-големият руски автомобилен производител – АвтоВАЗ, е под сериозна заплаха, като бъдещето му е неясно, съобщава The Wall Street Journal. Заради липса на доставки от чужбина основният завод на компанията в Толиати е спрял работа, като засега тази мярка е временна – прекъсването ще продължи 4 дни. В същото положение е и заводът в Ижевск.
Големият проблем е, че 67,61% от АвтоВАЗ е собственост на Renault Group, като над 20% от оборудването – най-вече електронни компоненти, на автомобилите Lada се доставя от чужбина. А без него няма как да се произвеждат превозни средства, което поставя компанията в тежко положение.
Според бивш член на Борда на директорите на АвтоВАЗ, цитиран от The Wall Street Journal, „ако компанията не възобнови дейността си, с нея е свършено, тъй като тя е напълно зависима от доставките на части от чужбина“.
Засега няма официален коментар от производителя, но руски медии цитират изявление, за което се твърди, че идва от централата на АвтоВАЗ. В него се казва, че по време на прекъсването на производството на работниците и служителите се изплаща 2/3 от средната месечна заплата.
Според информациите, Lada е била най-продаваната марка в Русия през февруари с 22 378 реализирани нови автомобила на пазара, което с 20,8% по-малко от същия месец на миналата година. Най-популярният модел е Granta, но именно неговото производство сега е сериозно засегнато, така че резултатите за март ще бъде много по-ниски.