Продажбите на автомобили започнаха постепенно да се увеличават в началото на миналата година, като това се дължеше на икономическото възстановяване след първата пандемична година, но от лятото на 2021 започнаха отново да падат.

Сега, базовата прогноза за 2022 г. за продажбите на нови леки автомобили в Европа също не е много оптимистична. Това се посочва в доклад на аналитичната агенция Евростат. Любопитно е, че точни цифри не са посочени, като диапазонът в прогнозите е много голям.
Оптимистичната прогноза на агенцията за следващата година предполага 5% ръст на пазара на леки автомобили, а песимистичната - спад от 14%. Изпълнението на този или онзи сценарий ще зависи от това колко дълго ще продължи недостигът на електроника за автомобилите.
Освен това пандемията от коронавирус, която идва на вълни в различни моменти по света, ще окаже влияние върху пазара, което ще затрудни синхронизирането на веригите за доставки на автомобилните производители. Докога ще продължи бързото покачване на цените на автомобилите е фактор, който също ще изиграе значителна роля.
Това, съчетано с инфлацията, може да доведе до изчерпване на покупателната способност на населението. В същото време сегментът на леките коли и сегментът на лекотоварните търговски превозни средства (LCV) се различават със своята динамика на продажби в Европа.

Според Асоциацията на европейския бизнес (AEB), продажбите на леки коли в края на миналата година са паднали с 18.1% в сравнение с края на 2020 година. Поради високите продажби през първата половина на миналата година обаче, пазарът на LCV показва ръст от 10.5%.
Както неведнъж сме ви информирали, ключов фактор за динамиката на автомобилния пазар през 2021 г. беше недостигът на електронни компоненти. Продажбите нараснаха в началото на годината, когато икономиката се възстанови от първата пандемична година, но започнаха да спадат отново през лятото, тъй като фабриките за автомобили не бяха в състояние да се справят с търсенето заради липсата на чипове.
В същото време цените се повишиха. Според различни статистически данни, за изминалата година средната цена на нов лек автомобил е нараснала със 17%. По-лощото е, че според прогнозите, на фона на недостига на нови автомобили, тенденцията към поскъпването им ще продължи.
Председателят на AEB Томас Щерцел отбеляза, че автомобилната индустрия все още има дълъг път, за да преодолее глобалния спад в производството и новите логистични предизвикателства, свързани с прекъсването на веригите за доставки. Днес динамиката на пазара на автомобили се определя от наличието на търговски превозни средства, тъй като търсенето сега надвишава предлагането.
Предвид прогнозната ситуация през 2022-а недостига на автомобили не се очаква скоро да се оправи, така че Щерцел прогнозира, че до края на годината пазарът ще повтори миналогодишния резултат, но автомобилната индустрия ще е "на червено" до ноември. Чак в края на годината се очаква раздвижване.

Индустрията все още изпитва изключително забележим недостиг на полупроводници и все още няма яснота кога всичко ще се върне към нормалното. Според мнозина експерти в бранша не бива да се очаква, че дефицитът ще бъде решен бързо, тъй като обикновено производственото планиране се залага за няколко месеца в бъдеще.
Можем да предвидим, че през следващите 7-8 месеца ситуацията с доставките няма да се промени значително. Може също да се очаква, че през следващите няколко месеца цената на новите автомобили ще се увеличи средно с още 5%“.В същото време анализатори прогнозират продължаващ растеж в сегментите на търговските превозни средства дори в най-лошия сценарий, въпреки че динамиката на този пазар ще се забави сериозно в сравнение с изминалата година.
За новите LCV модели в най-лошия случай ръстът през 2022 г. ще бъде 1%. Оптимистичният вариант на развитие на пазара дори предполага ръст на продажбите с 5%. Не така обаче стоят нещата с леките коли, които ще продължат да поскъпват, а в същото време ще има недостиг, което ще доведе до продължаващ спад в продажбите.


1