IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Спадът на продажбите на леки коли ще продължи и през 2022 година

Тези на лекотоварните превозни средства обаче ще растат, макар и с по-бавни темпове

Продажбите на автомобили започнаха постепенно да се увеличават в началото на миналата година, като това се дължеше на икономическото възстановяване след първата пандемична година, но от лятото на 2021 започнаха отново да падат.


продажби


Сега, базовата прогноза за 2022 г. за продажбите на нови леки автомобили в Европа също не е много оптимистична. Това се посочва в доклад на аналитичната агенция Евростат. Любопитно е, че точни цифри не са посочени, като диапазонът в прогнозите е много голям.

Оптимистичната прогноза на агенцията за следващата година предполага 5% ръст на пазара на леки автомобили, а песимистичната - спад от 14%. Изпълнението на този или онзи сценарий ще зависи от това колко дълго ще продължи недостигът на електроника за автомобилите.

Освен това пандемията от коронавирус, която идва на вълни в различни моменти по света, ще окаже влияние върху пазара, което ще затрудни синхронизирането на веригите за доставки на автомобилните производители. Докога ще продължи бързото покачване на цените на автомобилите е фактор, който също ще изиграе значителна роля.

Това, съчетано с инфлацията, може да доведе до изчерпване на покупателната способност на населението. В същото време сегментът на леките коли и сегментът на лекотоварните търговски превозни средства (LCV) се различават със своята динамика на продажби в Европа.


продажби


Според Асоциацията на европейския бизнес (AEB), продажбите на леки коли в края на миналата година са паднали с 18.1% в сравнение с края на 2020 година. Поради високите продажби през първата половина на миналата година обаче, пазарът на LCV показва ръст от 10.5%.

Както неведнъж сме ви информирали, ключов фактор за динамиката на автомобилния пазар през 2021 г. беше недостигът на електронни компоненти. Продажбите нараснаха в началото на годината, когато икономиката се възстанови от първата пандемична година, но започнаха да спадат отново през лятото, тъй като фабриките за автомобили не бяха в състояние да се справят с търсенето заради липсата на чипове.

В същото време цените се повишиха. Според различни статистически данни, за изминалата година средната цена на нов лек автомобил е нараснала със 17%. По-лощото е, че според прогнозите, на фона на недостига на нови автомобили, тенденцията към поскъпването им ще продължи.

Председателят на AEB Томас Щерцел отбеляза, че автомобилната индустрия все още има дълъг път, за да преодолее глобалния спад в производството и новите логистични предизвикателства, свързани с прекъсването на веригите за доставки. Днес динамиката на пазара на автомобили се определя от наличието на търговски превозни средства, тъй като търсенето сега надвишава предлагането. 

Предвид прогнозната ситуация през 2022-а недостига на автомобили не се очаква скоро да се оправи, така че Щерцел прогнозира, че до края на годината пазарът ще повтори миналогодишния резултат, но автомобилната индустрия ще е "на червено" до ноември. Чак в края на годината се очаква раздвижване.


продажби


Индустрията все още изпитва изключително забележим недостиг на полупроводници и все още няма яснота кога всичко ще се върне към нормалното. Според мнозина експерти в бранша не бива да се очаква, че дефицитът ще бъде решен бързо, тъй като обикновено производственото планиране се залага за няколко месеца в бъдеще.

Можем да предвидим, че през следващите 7-8 месеца ситуацията с доставките няма да се промени значително. Може също да се очаква, че през следващите няколко месеца цената на новите автомобили ще се увеличи средно с още 5%“.В същото време анализатори прогнозират продължаващ растеж в сегментите на търговските превозни средства дори в най-лошия сценарий, въпреки че динамиката на този пазар ще се забави сериозно в сравнение с изминалата година.

За новите LCV модели в най-лошия случай ръстът през 2022 г. ще бъде 1%. Оптимистичният вариант на развитие на пазара дори предполага ръст на продажбите с 5%. Не така обаче стоят нещата с леките коли, които ще продължат да поскъпват, а в същото време ще има недостиг, което ще доведе до продължаващ спад в продажбите.

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX до #3 ( преди 3 години )
    Кризата може и да окаже влияние по натам но в момента липсата на чипове и затварянето на фабрики заради ковид е причината. При много по сериозната криза 2008 имаше коли в складовете но нямаше кой да ги купи и много хора връщаха лизинговите си коли защото нямаше как да ги плащат. Сега няма такова нещо. Ако някой не вярва да звънне в което и представителство да е от Шкода до Мерцедес и да пита за колко време ще му доставят колата. Отговорът е че ще трябва да чакаш 7-8 месеца.
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 3 години )
    От тук нататък - по-малко и по скъпи коли всяка година.И докога така? Докато китайците ни залеят и с автомобили, както и досега с екектронните устройства.
  • #3
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Миналата година написахте, че заради чиповете са спаднали продажбите и че през 2022 продажбите ще се възтановят. Тогава написах, че чиповете са оправдание. Причините за слабите продажби е кризата и най-малко 5 г. трябва да минат, за да видим някакво възтановяване на пазара. Няма как при такава криза да имаш нормален пазар на автомобили. Още повече инфлацията е доста голяма, а не такава, каквато ни лъжат, че е. Автомобилът не е стока от първа необходимост, а луксозна стока. Така, че продажби йок.
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Sveto ( преди 3 години )
    Съгласен съм с коментар едно,колите ще поскъпват и ще са по малко
  • #1
    11 rate up comment 0 rate down comment
    аз да ви обядя ( преди 3 години )
    Напълно обяснимо, защото производителите предпочитат да пренасочат наличните части към по-малко на брой но по-скъпи модели .