Мащабът на вредните емисии (CO2), отделяни от SUV-моделите, е сравним с този на най-замърсяващи държави на планетата. Това показва анализ на IEA (Международна агенция по енергетика), цитиран от IsideEVs, който поставя акцент върху въпроса за масата и ефективността на автомобилите (включително електрическите).
Като цяло, продажбите на тези удобни, просторни и модерни, но едновременно с това големи, тежки и неефективни (основно в Северна Америка) превозни средства се е увеличил с 10% в световен мащаб през 2021 г. Според IEA, през миналата година те поставят нов рекорд, надхвърляйки 35 милиона броя, регистрирани по целия свят и достигайки пазарен дял от над 45%. Това е нов абсолютен връх - над този от 2019 г., най-добрата година от ерата преди пандемията.
Проучването показва още, че SUV-овете имат успех дори сред тези, които търсят електрически превозни средства, на като цяло тези машини – 98%, са оборудвани с двигатели с вътрешно горене. И като цяло те са отговорни за отделянето на 120 млн. CO2 в атмосферата само през 2021 г.
Тази стойност, сама по себе си, не говори много. Затова IAE прави и друго изчисление, което показва, че ако всички SUV на света се движат едновременно, техните CO2 ще надхвърлят 900 млн. на година. А това означава, че ако те бяха отделна държава, щяха да бъдат в Топ 10 на страните с най-високите вредни емисии. На шесто място, ако трябва да бъдем по-точни.
Според изследването на IEA, за да може да се компенсира увеличението на вредните емисии на SUV-автомобилите от 2010 г. насам, е необходимо да се увеличи двойно броя на електрическите автомобили по пътищата. Добрата новина е, че ръстът на продажбите на колите, задвижвани изцяло на ток, през 2021 г., напълно компенсира по-големи брой SUV, които са продадени през миналата година.
Какво трябва да се направи, за да се намалят емисиите на SUV? Едно от предложенията на Агенцията е да се продължи с политиките за насърчаване на закупуването на електрически модели, за да ускори прехода към електрификация. Едновременно с това производителите трябва да се опитат да намалят теглото на тези модели, което с всяка изминала година става все по-голяма. Последното обаче важи и за електромобилите, тъй като и тяхното тегло се увеличава.