IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Големите автомобилни шефове, които идват от друг свят

От Маркионе, през Мъск до Роуън – индустрията се напълни с такива примери

Гледайки какво се случва на високите етажи на различните производители, човек би си помислил, че светът на автомобилите е все по-малко свързан със самите автомобили. В миналото начело на производителите бяха хора, които се открояваха със своите технически и инженерни умения. Днес това не е така, тъй като индустрията претърпява бърза трансформация заради електрификация, дигитализация, предоставяне на услуги и еволюция на каналите за продажба. Сега се търсят хора с различни умения, които обикновено нямат нищо общо със света на четирите колела. Именно те трябва да помогнат на компании да се справят с големите предизвикателства.


Джим Роуън


Последният случай е Джим Роуън - новият главен изпълнителен директор на Volvo, който само преди дни зае мястото на Хакан Самуелсон. Последният е машинен инженер с огромен опит в Scania и Man, като е прекарал живота си сред двигатели, шасита и окачвания на тежкотоварни автомобили и леки автомобили.

В същото време Роуън е получил квалификация в компании като BlackBerry, Ember Technologies и Dyson. Всички те нямат нищо общо с автомобилите. Изборът му е в пълно съответствие с новата мисия на шведската компания, която заяви, че иска да се съсредоточи силно върху дигитализацията и услугите. Именно те ще се превърнат в нейния основен бизнес.


Серджио Маркионе


Поглеждайки назад, откриваме друг известен случай, в който компания разчита на главен изпълнителен директор, който не идва от света на автомобилите, но е определен да я ръководи в етап от нейната история. Става дума за Fiat и Серджио Маркионе, който застана начело на италианската марка през 2003 г., превеждайки я през дълбока финансова криза. Той беше избран за поста във Fiat заради работата си з базираната в Швейцария компания SGS, която работи в областта на контрола и сертифицирането. Тя беше на ръба на фалита, но само за 2 години Маркионе я направи печеливша.

Във Fiat нещата се повториха, като Маркионе беше архитектът на сливането с Chrysler през 2014 г., като то беше съчетано с преструктуриране на групата Fiat. Той заложи на връщане на рентабилността, като по тази причина реши да спре производството на Punto, например. А също така и отказа да рестартира Lancia. Тези му решения не се харесаха на мнозина, но се оказаха правилни.


Илон Мъск


Сред главните изпълнителни директори, които застанаха начело на автомобилен производител, след като натрупаха опит в други области, очевидно е и Илон Мъск. Южноафриканският предприемач и мениджър, който в ранните си работни години се фокусира върху дигитализацията на услугите (известен е случаят с PayPal), решава да инвестира в Tesla. Той е очарован от духа на иновациите на компанията, която е произвела и пуснала на пазара модела Roadster през 2008 г.

Няколко месеца по-късно Мъск застава начело на Tesla и оттогава компанията се развива с бързи темпове. А самият той вече е най-богатият човек на света, като дори не получава заплата за работата си. В същото време обаче Мъск има право да купува акции на по-ниска цена при постигнати резултати.


Ferrari


В света на автомобилите има още няколко подобни примера. Сред тях е Maserati, който януари 2021 г. се ръководи от Давиде Грасо. Преди това той е работил в групата Nike, като е бил главен изпълнителен директор на марката Converse. В същото положение и друг италиански производител на суперколи – Ferrari. Компанията от Маранело се ръководи от Бенедето Виня – 52-годишен с диплома по физика, който 26 години е работил за компании, разработващи полупроводници.

Има и обратният пример и това е Мери Бара – главен изпълнителен директор на General Motors. За разлика от изброените по-горе мениджъри, тя е родена и израснала в света на автомобилите. И точно заради демонстрираните от нея умения е поканена в компании, които нямат нищо общо с индустрията. Бара е Борда на директорите на Университета „Дюк“, на икономическия клуб в Детройт и дори в „Уолт Дисни“.


0 от 500
  • #4
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    След 30 години колите работещи с изкопаеми горива ще се срещат така както сега се срещат каручките.
  • #3
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Автомобилите се превръщат в скъпи електроуреди тъпкани със софтуер, затова старите шефове оплескани в масла и горива не са актуални.
  • #2
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Пропов ( преди 2 години )
    Ей затова старите коли започнаха да поскъпват и това е само началото. От доста време тези прекрасни машини, наречени Автомобили, стават все по малко машини. Стават някакви мобилни лаборатории, сървъри, компютърни стаи и мултимедиини салони и всичко друго, но не и надеждно средство за придвижване. Аз кола с повече релета и датчици от колкото гайки има, НИКОГА няма да си купя. Просто защото няма как да и се доверя и да си возя смейството в нея.
  • #1
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    все отбор мошеници като знам какви инженери бълват университетите не ми се мисли какви автомобили се произвеждат