fallback

Защо и най-модерните електромобили имат 12-волтов акумулатор?

Кабелите за подаване на ток май ще ви трябват и в електрическата ера

От година на година литиево-йонните батерии стават все по-добри. На пазара вече има електрически седани с по 800 км пробег, задават се електрически двутонни пикапи с ускорението на суперколи, а някои електромобили вече ползват 800-волтово зареждане. Но въпреки целия видим напредък електромобилите все още не могат да минат без една ужасна отживелица: добрия стар 12-волтов, оловно-киселинен акумулатор. И ако той сдаде багажа, дори любимата ви Tesla Model 3 изведнъж се оказва неподвижна, безполезна купчина метал и пластмаса.      Тук старомодният бензинов модел дава ток на електромобила, а не обратното       Много собственици на електромобили са се сблъсквали с това неприятно преживяване: литиево-йонната батерия на колата им има заряд за стотици километри, но заради падналия допотопен акумулатор не могат да потеглят. Малко като в стиховете на Колридж за самотния моряк: "Вода, вода, отвсякъде вода / а жаден ще умре човек!". Защо е така? Защо не е възможно електромобилът да се стартира с енергия от голямата си батерия?     Дори и свръхмодерното BMW iX си има 12-волтов акумулатор под капака      Всъщност причините са няколко. Едната е, че електромобилите имат две основни - и различни - потребности от електричество. Едната е, за да се движат. Другата е за всичко останало. Задвижването е поверено на голямата, модерна, скъпа високоволтова батерия, защото само така можете да имате смайващото ускорение от 0 до 100 км/ч и бързото зареждане. Само че захранването на радиото не изисква 800 волта. Нито пък бихте искали такова напрежение да присъства във всяка електрическа система на автомобила. Най-малкото заради безопасността на пътниците.

Освен това всички компютри и електронни контролери на борда на автомобила се захранват с нисък волтаж. Същото важи и за самите релета, които отделят високоволтовата от нисковолтовата мрежа в амтомобила. Тези релета позволяват високоволтовото електричество да се прекъсва, когато колата не се движи, или пък при катастрофа.      Високоволтовата литиево-йонна батерия в пода на BMW iX       Има и втора причина, и тя е икономическа. Производството на оловно-киселинни акумулатори е добре познато, лесно и евтино. Дори и да се разредят, те лесно могат да се стартират с добрите стари кабели и проблемът да се реши за няколко минути. Възможно е в бъдеще да се наложи друг масов волтаж - 24 или 48. Но за момента 12-волтовите системи господстват.

Остава последният въпрос: какво пречи енергията от голямата литиево-йонна батерия да се използва, за да се стартира падналият 12-волтов акумулатор? В края на краищата доста е абсурдно да даваш ток с кабели на електромобил, който има достатъчно заряд да захрани две-три домакинства.         В новите електромобили на Hyundai и Kia с този бутон можете да стартирате акумулатора с ток от голямата батерия       На същото мнение очевидно са били инженерите на корейския гигант Hyundai/Kia. Затова в новите им модели има връзка между нисковолтовата система и голямата батерия, и при паднал акумулатор можете да го стартирате с ток от нея. Трябва само да натиснете бутона 12V Batt Reset на таблото. Но има и една особеност: тук вече няма 12-волтов оловно-киселинен акумулатор. Вместо него има втора, по-малка 14-волтова литиево-йонна батерия. Tesla също замени оловно-киселинния акумулатор с литиево-йонен в най-новите версии на Model S.

Това вече доста повече прилича на технология от XXI век. Само че, уви, нито цената е ниска, нито пък можете с лекота да я замените в кварталното магазинче за акумулатори, ако се повреди.

 

fallback
  • #7
    аз ( преди 2 години )
    Е, навремето имаше коли и със 6- волтов акумулатор. И такава съм карал.
  • #6
    FenIX ( преди 2 години )
    Е поне корейците са се сетили. Ама то в последните десетилетия иновациите идват от всякъде другаде но не и от охолната джендърски настроена Европа. Вече почти няма читава електроника произведена в Европа - скоро очаквайте същото и при колите. Още повече при задава щата се масова електрификация където Стария континент е догонващ в технологиите...
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Moжете да гледате клипа на Джеймс Мей в DRIVETRIBE в тубата. Точно това му се беше случило. След един час разглабяне успя да стигне до 12V акумулатор в двигателния отсек и да го зареди.
  • #4
    До 1 ( преди 2 години )
    Даже когато относително разбираемони като за *** са ти обяснили, ти си знаеш твоето. Има медицински термин за такава кондиция
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    защото колкото и да ги надценяват, все пак гледат да спестят от глупости
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълен ***
  • #1
    TSLA ( преди 2 години )
    С 2 думи: високоволтовата батерия е прекъсната, щом колата е "изгасена". Тогава 12V акумулатор дава ток да сработят контакторите и да "запали". Разликата е, че ако падне той, е достатъчна преносима 12V джобна батерия, понеже няма стартер да дърпа 600 ампера и няма нужда да се мотат дебели кабели. EV1 от 90-те имаше авариен бутон да пусне 12V от голямата батерия през инвертор. Последните 10 години не го правеха. Но взеха да се усещат. Както и да сменят оловно-киселинните от 19в. с 12V литиеви.
fallback
Последни