Решили сте да си купите кола? Не забравяйте да я проверите за несъвършенства отвътре и отвън. И независимо дали обектът на вашето желание е от автокъща или от частно лице, нищо не ви пречи да се уверите, че всичко с колата е наред. За целта особено внимание трябва да се обърне на салона и сега ще разберете защо.
1. Бърз поглед към салона
Ако за образцовия собственик на една къща най-важното е чистота, ред и комфорт в жилището, то за собственика на кола това е безупречното състояние на салона. Някои шофьори са толкова педантични към своите превозни средства, че може да бъде трудно да се определи възрастта на автомобила по външни признаци дори след 200 000 километров пробег.
За щастие или за съжаление, това е огромна рядкост, присъща главно на някои западноевропейци. В България, гледайки в интериора на обикновен автомобил, може да се предвиди доста точно както пробега, така и самия собственик, което е важно при избора. Ако собственикът на автомобила е невнимателен към интериора, може да има скрити проблеми на други неочаквани места - например в двигателя.
Ето защо, на първо място, ние проверяваме салона. Не е задължително да е в перфектно състояние, особено ако колата е над 10 годишна. Педантичният собственик обаче винаги следи състоянието на праговете на вратите. Най-вероятно той е сменил скъсаните гумени уплътнения на вратите, а самата пластмаса е в добро състояние - може би периодично е била третирана със специални продукти.
Не забравяйте да обърнете внимание на състоянието на волана и лоста за превключване на скоростите, защото заедно могат да разкажат много. Уверете се, че коженият волан има идеално прави, фабрични шевове. Ако това не е така, значи воланът е претапициран - съответно пробегът на автомобила е по-голям от заявения.
Лостът на скоростната кутия отразява същото. Силно износен ли е, а воланът е "чисто нов" а пробегът малък - по-добре е да откажете закупуването на такава кола. Всички части в купето трябва да имат приблизително еднакво износване. Ако някои елементи имат сериозно износване, а други изглеждат като нови, това показва много дълга работа на колата, въпреки показанията на километража.
Но може да имате късмета да се качите в колата на грижовен шофьор. Ще го усетите веднага, а това е голям плюс в посока на добра сделка. Но понякога очевидна загриженост за салона (направена в последния момент преди продажбата) може да крие зад себе си други, значителни недостатъци както по каросерията, така и по двигателя, скоростната кутия и т.н.
2. Общи правила за проверка на интериора на автомобила
Както вече стана ясно, понякога качеството на интериора може да показва очевидни проблеми на други места поради сериозния пробег, скрит от очите на купувача. Ето защо трябва внимателно да се подготвите за проверка на автомобила:
Уговорете час с продавача през светлата част на деня, на място, където никой не може да ви пречи;
Предварително попитайте продавача дали може да ви предостави колата за оглед поне за час;
Посъветвайте се с приятел, който знае подробности, които не са посочени в тази статия, за самия модел - в края на краищата всяка кола има свои собствени нюанси, които трябва да се вземат предвид при проверката;
След бегъл поглед към колата, попитайте продавача дали е извършвана сериозна работа по интериора. След това една по-задълбочена проверка ще ви позволи да разберете дали ви мамят или не и съответно изборът ще бъде ваш.
Гледайте реакцията на собственика на всяко ваше действие, когато разглеждате салона. Започва да се изнервя - това означава, че проблемното място е някъде наблизо. Разсейва с разговори, бърза и се опитва по всякакъв начин да попречи на проверката - може би цялата кола е проблематична.
3. На какво да се съсредоточим по-подробно при разглеждане на салона
Мирис. Всъщност трябва да обърнете внимание на това веднага, без да започвате предварителен преглед. В колата не трябва да има силни аромати, което може да е опит на продавача да скрие сериозен недостатък на автомобила си, като последствия от "удавяне", например.
Още една специфична проверка на салона ще ви позволи да не направите фатална покупка. Затворете всички прозорци, запалете колата и включете парното на максимум. Изчакайте няколко минути и обърнете внимание на стъклото. Замъгляване въпреки сухото време навън? Явно нещо не е наред с колата.
Струва си внимателно да разгледате шасито на седалките, чиито болтове за закрепване трябва да са абсолютно сухи - това означава, че всичко е наред с колата. Ако там всичко е ръждясало и в същото време миризмата в салона е тревожна, в 90 процента от случаите пред вас има „удавник“. Отказвате се от покупката.
В случай, че всичко е наред с първия елемент, следващата важна стъпка е да проверите работоспособността на мултимедията и другите системи за сигурност и комфорт. Ще отнеме много време, за да проверите всичко ръчно, но пък има дефекти, които ако не забележите, впоследствие се отстраняват трудно и най-вече - скъпо.
След диагностика можете да натиснете всички бутони и да проверите тяхната изправност - на волана, на вратите, на таблото и т.н. Понякога купувачите не обръщат необходимото внимание на проверката на бутоните и всъщност ремонтът на всеки от тях може да струва бая, в зависимост от модела на автомобила и сложността на джаджата.
След това погледнете под волана и проверете видимите части на окабеляването за външни интервенции. Ако нещо е направено с окабеляването, състоянието му ще се различава рязко от фабричното, а това е лош знак. Или колата е с прекалено голям пробег, или е претърпяла сериозна катастрофа или просто временно е отстранен някой по-сериозен дефект.
След като се уверите, че всичко е наред с окабеляването и отделете време и на предпазните колани. Най-отдолу намерете етикета и сравнете годините на производство с тази, която е произведена колата (това се вижда от цифра на стъклата). Те не трябва да се различават или разликите трябва да са само с една година.
След това издърпайте колана. Ако движението на колана е плавно и приятно, значи всичко е наред. Ремонтиран след удар колан се усеща по-твърд, издавайки отвратителни звуци, а това може да означава само едно - участие на автомобила в катастрофа.
Следващата стъпка е да проверите тапицерията на седалката, особено кожената, ако има такава. Подмяната им поради износване означава пробег от повече от 150 хиляди км. Сравнете текстурата на кожените елементи на интериора, тя трябва да е еднаква на всички седалки. Ако кожата е сменена на няколко места, има смисъл да попитате продавача защо има толкова сериозна намеса в купе на кола с толкова малък пробег.
А "провисналите" седалки показват, че водачът в тази кола е изминал поне 250 хиляди км. Ако в същото време на километража пише само 70-90 хиляди, трябва да знаете, че сте много непрофесионално излъгани.
Избледнелите тъкани също са признак за голям пробег или изключително пренебрегване на поддръжката на автомобила. А какви други недостатъци могат да бъдат намерени в кола, с неподдържан и занемарен салон, може само да се гадае, но е по-добре да откажете такава покупка.