Политиката на американския президент Джо Байдън за инициативи за закупуване на електромобили продължава да предизвиква дискусии и негодувания. Според предложението в т. нар. "Възстановителен акт" се предвижда настоящият екобонус от 7500 долара да се увеличи на 12 500, но само за автомобили, произведени в САЩ и то там, където работниците са членове на синдикатите.
Но този акт се счита за дискриминационен от различни страни и организации, включително и от Европейския съюз, откъдето бе изпратено писмо, подписано от Вицепрезидента на Европейската комисия и отговорник за търговията на съюза Валдис Домбровскис. Според Блумбърг, в писмото се настоява да се елиминират "всички елементи" на мярката, които биха довели да негативи за внасяните в САЩ автомобили.
"Вярваме, че данъчните облекчения могат да са много важни, за да се засили търсенето на електромобили. Много членове на ЕС правят подобни инициативи. Но вярваме също, че тези бонуси трябва да са справедливи и да се избегне дискриминацията между автомобилните производители", е заявил Домбровскис. И не само по отношение на чуждите компании, но и за американските работници, които не членуват в синдикатите.
"Не ни се струва вероятно, че предложените облекчения ще са ефективен инструмент, който да засили участието на работници в съюзи, а би могло да се окаже, че ще има допълнителна дискриминационна инициатива да се купуват коли от производители, при които работниците вече са членове на синдикатите", продължава вицепрезидентът на ЕК.
Все пак планът на Байдън би бил "несъвместим" с правилата на Световната търговска организация (СТО) и би рискувал да наруши веригите за доставки. Така че в крайна сметка Домбровскис предупреждава за последствията от запазването на предложението: „Няма нищо, което да спечелим от двете страни на Атлантика, за да застрашаваме тези полезни отношения чрез дискриминация на продукти и инвеститори“.
„Мерки като тези, които се проучват в момента също биха били в противоречие с нашите неотдавнашни усилия да възстановим тези отношения чрез решаване на проблемите ни от миналото и избягване на нови точки на напрежение“, продължава Домбровскис. Апелът му допълва този на фирми като Toyota, Honda и Volkswagen, към които се присъедини и Tesla, където винаги са били против мерките.
Не само Европа - дори Канада и Мексико казаха твърдо „не“ на идеята на Байдън, чрез своите лидери, събрани в Белия дом, защото мярката ще намали продажбите на превозни средства, изнасяни от тях за съседните Съединени щати. На срещата на върха на трите страни, американският президент се опита да успокои двамата търговски партньори, припомняйки, че стимулът не се приема лесно в Сената, където дори може да получи отказ.
При всички положения, разделянето на Запада по отношение на електрическите коли е сценарий, които задължително трябва да се избегне, тъй като спорът "инициативи или не" отслабва позициите на ЕС и САЩ и ще помогне на китайските конкуренти, които скоро ще имат водеща роля в сектора, да наложат по-лесно "диктата" си.