Интересно е, какво точно са си мислили ръководителите на Audi, когато са решили, че трябва да пуснат на пазара огромен и много мощен SUV, който предлага динамика като на суперкола. Ясно е, че компанията от Инголщад иска да извлече максимума от търсенето на RS-модели, след като комбито RS 6 Avant е един от най-популярните модели в сегмента си, а второто поколение на RS 7 се представя отлично на пазара.
Към това добавете и популярността на SUV-моделите и ще получите правилната рецепта, на която Audi залага със своя нов флагман - RS Q8, който имахме възможност да тестваме. Това е най-големият и най-свиреп RS-продукт на германската марка. Съответно, цената му е доста висока, но пък има и хора, които са готови да я платят.
Ако стандартното Q8 ви е харесало, то тази "напомпана" версия също няма да ви разочарова. Разликите във външния вид са малко, но се виждат веднага. Важното в случая е кой екстериорен пакет сте избрали. Има с алуминиеви елементи, въглеродни нишки и черен цвят на боята, комбинирани с красиви акценти, които не изглеждат прекалено.
По-впечатляващ е страничния профил, където RS се различава от стандартния кросоувър. Със своята ниска настройка на адаптивното окачване и масивните 23-цолови джанти (те са опция) RS Q8 подсказва, че не е обикновен кросоувър, а страшно бърза и мощна кола. Това се подчертава и от задната част със специфичните за RS-модел овални изпускателни тръби и емблема, която не може да остане незабелязана. Като цяло RS Q8 е поразителен, но не е толкова крещящ колкото своя "брат" Lamborghini Urus, например.
Трябва обаче да припомним още нещо - към момента Audi RS Q8 държи рекорда за най-бърза обиколка на "Нюрбургринг" за SUV. Това, само по себе си, означава много, защото в последно време този сегмент се напълно с доста автомобили. Връзката със "Зеления ад", както наричат още легендарното трасе не свършва дотук. Настройките на автомобил са правени на тази писта, а това означава две неща - стабилност и скорост, която при това е доста висока
Под разкошния екстериор на RS Q8 има невероятна мрежа от технологии, работещи така, че да прикрият размерите на автомобила. Тяхната основна съставка е 4,0-литров V8 с двойно турбо, който се съчетава с 8-степенна автоматична скоростна кутия. Мощността му е 600 к.с. и 800 Нм въртящ момент, като от Audi твърдят, че ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,8 секунди.
Същият двигател се поставя на още няколко модела на VW Group от този клас - споменатото вече Lamborghini Urus, а също така Bentley Bentayga и Porsche Cayennе, които са на същата платформа MLB Evo. При Audi той работи с 48-волтова мека хибридна система, която допълнително захранва задвижващия агрегат. За разлика от някои други членове на семейството RS, това Q8 се предлага със стандартно въздушно окачване. Има, разбира се, и система за задвижване на четирите колела, която е същата като на RS 6 и осигурява допълнителна странична стабилност.
Инженерите от Инголщад са добавили и система против преобръщане, която работи с въздушното окачване, за да се бори с преобръщането на каросерията при завои. По-важното обаче е дали всички тези технологии работят така, както изглежда на хартия. Отговорът е категорично "Да".
Когато управлявате RS Q8 по нормален път с повече завои, той си е напълно нормален кросоувър. Поставяте режим "Комфорт", при който амортисьорите са в спокойно състояние, а височината на окачване е по-висока. Колата е послушна и макар да се усеща като по-стегната от стандартното Q8, комфортът е на очакваното високо ниво и пътуването се превръща в удоволствие. Единствената претенция е към автоматичната скоростна кутия, която понякога се забавя с преминаване на по-ниска предавка и това се отразява на работата на двигателя.
В такива моменти може да се обърне повече внимание на интериора, който не различава кой знае колко от този на Q8, като предлага същата информационно-развлекателна система MMI с двоен сензорен екран. Ако се поразровите в настройките на менюто, може да откриете няколко разлики - като G-Forse метър, който показва натоварванията.
Силата на този автомобил обаче е на пътя и затова при първа възможност преминаване на по-агресивен режим. И веднага се уверяваме, че RS Q8 е наистина бърз, като едновременно с това забравяме всичко, което сме учили по физика. Просто големи автомобили като този не би трябвало да бъдат толкова бързи, но са. Натискаш педала на газта докрай и получаваш ритник в гърба, придружен с впечатлящ звук от V8 двигателя. И виждаш как завоят пред теб се приближава още по-бързо, като за миг през главата ти преминава мисълта, дали това чудовище ще спре.
В нашия случай то е оборудвано с въглеродно-керамични спирачки, които връщат автомобила към скорост, подходяща за взимане на завой. А това, което прави впечатление, е лекотата на управление. Audi RS Q8 има пъргавината на хечбек, която си проличава още при първата поредица от завои. Заслугата за това е същата тази система против преобръщане, която държи кросоувъра като на релси. И на моменти просто те кара да правиш глупости, които с оглед на големите размери на автомобила не са за препоръчване, особено ако се движиш по по-тесен път.
А ако емоциите все още са ти малко, на волана има един бутон RS. Щом го натиснеш два пъти, отиваш в режим RS2, който е най-спортният. Тогава електронният контрол на стабилността (ESC), окачването и задвижващите агрегати минават в най-агресивния си режим и нещата стават сериозни. Двигателят започна да ръмжи, макар и не колкото ни се иска, но и това си има обяснение. Звукът му умишлено е намален, за да може да отговаря на ограниченията за вредни емисии в Европа.
Това, което най-много ни харесва, е лекотата и стабилността на Audi RS Q8. През цялото време имате чувството, че колкото и газ да давате, този автомобил може повече. Въпреки, че е с големи размери, този SUV никога не се чувства твърде висок, нестабилен или нервен. Теглото му е 2315 кг, които обаче не се усещат, а това прави кросоувъра много забавен за шофиране.
А най-хубавото в случая е, че Audi RS Q8 макар и да не е толкова удобен като стандартния Q8 или дори колкото SQ8, също като тях може да се използва и за семейна кола. С нея можете да карате децата на училище, както и да дълъг път. Стига, разбира се, да примирите, че този V8 двигател е не само мощен, но и харчи доста. От Audi посочват комбиниран разход от 12,1 л/100 км, като извън града той би трябвало да падне под 10 л/100 км. Най-доброто, което постигнахме през трите дни с RS Q8, беше 15,7 л/100 км.
Другото, което пречи на това чудовище да бъде прието за семеен автомобил е цената. В България тя стартира от 268 150 лв. Ако искате обаче индивидуален цвят за вашето RS Q8 ще трябва да доплатите 8848 лв, а акустичното предно стъкло е оценено на 1250 лв. Карбоновият допълнителен пакет струва 10 778 лв, а RS изпускателната система - 3177 лв.
Предлаганите като опция 23-цолови джанти излизат между 4200 и 4832 лв., а коженият салон - още 8200 лв. Има и аудио-система за 11 134, а пакетите Dynamic Plus и Advanced са съответно 11 574 и 10 190. Като цяло, списъкът с опции е огромен и ако бъдат поръчани всички, цената ще скочи с още стотина хиляди.
Както се казва обаче - "удоволствие няма цена", така че в Audi са си направили добре сметката. Със сигурност има много хора, които не харесват подобни автомобили, но популярността на SUV-моделите продължава да расте. И за модели като този винаги ще намерят купувачи с дебели портфейли, които по една или друга причина не искат Lamborghini Urus, например, но много държат да притежават нещо от неговия ранг.
Още снимки на Audi RS Q8 - вижте в галерията:
Снимки: Automedia.bg