Volkswagen вече не е компанията с най-големи продажби в Европа, а Golf не е най-продаваният модел, показват данните на АСЕА и JATO Dynamics за октомври. Няколко фактора, и най-вече кризата за микрочипове, разместват сериозно позициите на Стария континент.
От началото на годината във Волфсбург са произведени едва около 300 000 автомобила - най-слабото постижение от над 60 години насам
Според данните на JATO за продажбите по модели, номер 1 в Европа през октомври е Peugeot 2008. Volkswagen Golf, който в последните 40 години почти неизменно е лидер на Стария континент, сега не попада дори в Топ 10. Впрочем в това едва ли има особена изненада: преди няколко дни германската компания призна, че заради липсата на чипове производството в завода й във Волфсбург е спаднало до най-ниските си нива от... 1958 година насам.
Volkswagen губи и първото си място като най-голяма автомобилна група на континента. По данни на АСЕА през октомври групата е продала 134 103 автомобила - при над 239 000 за същия месец на уж кризисната 2020. От този срив се е възползвала групата Stellantis (обединението на Peugeot-Citroen с Fiat-Chrysler), която е пласирала 147 808 автомобила. Все пак за десетте месеца на 2021 VW си остава номер едно, с близо 290 000 автомобила аванс. Третата позиция е за групата Renault.
Hyundai, Kia, Porsche и Smart са единствените марки, които отчитат пазарен ръст през октомври
Като цяло продажбите в Европа през десетия месец на 2021 са спаднали с 29% на годишна база, което го прави най-слабия октомври, откакто АСЕА води такава статистика. Продажбите в ЕС, Великобритания и страните от EFTA са едва 798 693 бройки. Печеливши от ситуацията са корейските брандове Hyundai и Kia, луксозната марка Porsche и производителят на градски електромобили Smart - те единствени са успели да увеличат продажбите си.
Най-голям спад отчита Skoda - 49 на сто, Audi има 46%, VW - 40%. При Stellantis сривът е 33% за Citroen и по 31% за Peugeot и Opel (и 46% за Alfa Romeo от и без това доста ниска база). Renault отчита 36% спад, Dacia - 23%. Надолу вървят и японците, с 29% свиване за Nissan и 24% за Toyota. За сметка на това Kia отчита 2.6% ръст, а Hyundai - цели 11%.
10-те най-продавани коли в Европа през октомври (ГАЛЕРИЯ):
Малкият кросоувър тръгна много добре миналата година и после се срина, но сега започва да се възстановява. Все пак резултатите през октомври са с 34% по-слаби от същия месец на миналата година, когато Captur беше в Топ 5.