Според изданието BestCarWeb.jp японската компания Mazda разработва ротационно-бутален (Ванкелов) двигател, задвижван с водород. Тази информация обаче внася допълнително объркване в слуховете, които сега се вихрят около този задвижващ агрегат. Първата информация за възкресяването на легендарния двигател се появи веднага след спирането на производството на спортния RX-8 през 2012 г.
В крайна сметка компанията има дълга история в разработването на такива агрегати и е малко вероятно просто ей така да ги изостави. Но във всеки случай Mazda забрави за съществуването на ванкеловия двигател за дълго време. Официална информация за съдбата на такива двигатели се появи едва в края на последното десетилетие.
През 2020 г. марката официално обяви връщането на роторния двигател в своя електромобил MX-30, който обаче трябва да работи като генератор за презареждане на електрическия мотор. Модел с такъв силов тракт трябва да се появи на пазара през първата половина на 2022 г.
През юли тази година обаче се появи информация, че това разработката се бави, а сега усилено започнаха да се разпространяват слухове за възможната смърт на проекта. По все още неофициална информация японците разработват нов и изключително интересен силов тракт. Той отново е базиран на роторен двигател, само че този агрегат ще се задвижва от водород.
Според непотвърдените още данни такова гориво е напълно съвместимо с уникалния дизайн на двигателя, който не страда от т.нар. "топлинни петна", което изключва преждевременното запалване и детонация на водорода. Към момента обаче такъв силов тракт вероятно ще бъде невероятно скъп.