Mazda можеше да е просто един от многото автомобилни производители, ако две неща не бяха направени особено известна компания - MX-5 от една страна и, разбира се роторният двигател, от друга. Макар този тип моторизация да не е измислен в Хирошима, това е компанията която е направила изобретението на Феликс Ванкел толкова популярно по цял свят.
Компанията купува лиценза от NSU през 1961 година и тогавашният президент на компанията Кеничи Ямамото, заедно с екипа си започва да елиминира слабостите на този тип двигател с типичните за японците усърдие и прилежност. Редица проблеми и дефекти са отстранени, като Mazda успява да направи двигателя плавен и с подобрена стабилност.
За вече 60 години, откакто марката започва да използва технологията, са произведени почти 2 милиона бройки роторни двигатели. Макар последният екземпляр с такова задвижване - РХ-8, да слиза от поточните линии през 2012 година, в Хирошима и до днес се асемблират по-стари типове ванкелови агрегати (като например за RX-7). Този тип мотор ще има и бъдеще в проектите на японците, макар и като т. нар. "рейндж екстендър", с който електрическия МХ-30 ще се опита да постига по-голям пробег от следващата година.
Дотогава, нека хвърлим един поглед на 10 от най-важните коли на Mazda с роторни двигатели:
10-те най-важни модела на Mazda с ванкелов двигател (ГАЛЕРИЯ)
Mazda придобива лиценза за роторен двигател от Ванкел през 1961 година и веднага започва работа по неговото развитие и приспособяване към собствената си гама. Японците опитват (и успяват) да отстранят някои несъвършенства на агрегата и успяват да го пуснат в експлоатация чак през 1967 година.
Първият роторен модел на Mazda e Cosmo Sport 110 S, който става истинска сензация. Машината с мощност от 110 (по-късно и 128) конски сили е с двигател с двоен диск, като излиза на пазара преди конкурентите от NSU. Въпреки това, едва 1176 екземпляра слизат от поточните линии, но днес колекционерите нерядко дават и над 100 000 долара за запазен екземпляр.