Преди няколко дни ви показахме проблемите, които Posche Taycan Cross Turismo изпитва по време на Лосовия тест. Това изпитание се провежда от представители на две автомобилни издание – испанското KM77 и шведското Teknikens Värld, които публикуват видео в своите канали в YouTube.
На мнозина, вероятно, е направило печатление, че нови модели с висока производителност и отлична (поне на теория) маневреност се справят по-зле с теста в сравнение със стари автомобили със скромна техника и ниска мощност. Поглед към статистиката показва, че Ford Focus и Tesla Model 3 преминават през конусите с 83 км/ч (за покриване на теста са нужни 77 км/ч), докато Porsche 992 Carrera 4S прави същото само с 80 км/ч. Неговият роднина Macan и BMW M4 се справят с максимум 74 км/ч, а дори пъргавото Alpine A110 удари конусите със 75 км/ч.
Всъщност, този тест се провежда от много години, но придоби известност едва в края на миналия век, когато Mercedes-Benz A-Class се обърна на таван. Това стана през 1997 година по време на изпитание, организирано от Teknikens Värld. От Mercedes първонабално отрекоха да има проблем с компактния модел , но след това прибраха всички произведени бройки в сервизите и им сложиха ESP.
Много експерти твърдят, че Лосовия тест не е реалистичен, тъй като шофьорът не използва спирачките при опита си да избегне препятствието на пътя. Това означава проблеми за по-големите автомобили, тъй като те имат по-малко място за движение. В същото време на теста се провалиха и спортни модели като BMW M4, Porsche 911 и Alpine, които са сочени като примери за пъргавина и отлична управляемост.
Понякога самите производители създават трудности на своите модели. В Porsche, например, поставиха блокировка на предните колела на Macan, тъй като считат, че това е най-добрият начин за предотвратяване на обръщане при аварийна ситуация. Така се стигна до недозавиване, заради което кросоувърът не успя да вземе тестd. Електрическите SUV- Ford Mustang Mach-E и Skoda Enyaq, също се представиха зле, като оправданието беше, че те са прекалено тежки. В същото време обаче Tesla Model Y се справи далеч по-добре, така че явно нещата не опират само до тегло.
По-интересно обаче е друго – защо нито един съвременен автомобил не може да повтори постижението на Citroën Xantia от 1999 година? Тогава френският модел преминава успешно Лосовия тест със скорост 85 кч/ч. Факт е, че използваната кола разполага с активно окачване, което ефективно елеминира накланянето на каросерията, но и това не обяснява как тя може да бъде по-стабилна от Porsche 911.
Това накара екипът на KM77 отново да провери Xantia , като за целта на полигона бяха докарани три бройки от модела. Те бяха изпробвани при новите условия на теста - международен стандарт ISO 3888-2, който беше въведен наскоро. Това означава по-тесни ленти и по-малко разстояние между конусите в сравнение с условия от 1999 година. Съответно, Xantia няма никакви шансове да достигне рекорда си от 85 км/ч, но е интересно с какво скорост ще се движи?
След като се аклиматизира към новите условия, екипът на KM77 успя да прекара една от колите със скорост 73 км/ч. Това е далеч от Ford Focus, например, но пък не бива да се забравя, че става дума за автомобил, произведен преди повече от 20 години, който няма ESP. И същият този автомобил се представя почти на нивото на Alpine 110 и на Audi A3 40 TSI.
Как обаче се справя Xantia спрямо Porsche Taycan? Всъщност, френският модел е само с 1 км/ч по-бавен от Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S. А по-интересното в случая е, че от KM77 изкараха на трасето и една спортна версия на първото поколение на Mercedes-Benz A-Class – 210 Evolution. Тя е получила промените, които производителят направи след провала на оригиналния модел на Лосовия тест, но конкретно този автомобил е с пробег от 200 000 км и със стари гуми. Въпреки това, той постигна 75 км/ч, при това без да се обърне на покрив.
Видео: KM77