IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #23
    12 rate up comment 2 rate down comment
    до 22 ( преди 2 месеца )
    Разбира се, че не е сигурен, просто защото съвсем не е вярно. През 1980 цената на най-достъпния W126 - 280 S - e 35.900 дойче марки, което е към 19 000 долара. Да не забравяме, че първият "евтин" Мерцедес - 190 Е, ще се появи чак две години по-късно.
  • #22
    1 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До #11. Сигорен ли си за тази цена на Мерцедеса че е през 1980г? Колко е била тогава средната заплата в Германия и/или Сащ за сравнение с България и СССР? Има ли някои такива данни че е интересно
  • #21
    38 rate up comment 10 rate down comment
    Fury ( преди 2 месеца )
    Така беше - 12 лв. смядовска луканка. Долар 3 лв. (1976), след това стана 3.5 - 4 лв. Заплата на млад специалист висшист -120 лв. (30 - 40 долара). Пълна скръб, нямам спомен за нещо положително, освен младостта!
  • #20
    29 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    луканката беше 12 лв,даже имаше виц ,че Г.Димитров бил намръщен на 10те лева,защото не му стигали 2 за луканка ,никога не е била 1.8,кренвиршите бяха 3лв,баща ми беше военен и взимаше 350 лв,а някакъв ми говори за шофьори
  • #19
    22 rate up comment 6 rate down comment
    Вин ( преди 2 месеца )
    Да уточня, че глоксът на долара на черно беше 3 лв., а и беше незаконно и се лежеше в пандиз ЕФЕКТИВНО! С така купена валута не можеше да пазаруваш в авто Кореком. Заплатите на гастарбайтерите ни в Либия, Сирия и др. бяха около 300$ на месец, като част от тях им се изплащаха в България във валутни бонове. За контракт от две години, почти всичко спестено даваха за една примитивна кола.
  • #18
    26 rate up comment 9 rate down comment
    до 14 ( преди 2 месеца )
    Ти у ред ли си? Шест лева килото беше 1981 скапаният шпек Бургас, пък камо ли луканка. На какви цени са си пазарували аграрните дейци от ТКЗС-тата, е друг въпрос - те затова и ТКЗС-тата, и после АПК-тата бяха все фалирали
  • #17
    15 rate up comment 3 rate down comment
    до Пламен ( преди 2 месеца )
    смях в залата. Пише на пет места какъв е официалния глокс и как няма нищо общо с пазарния. Ама трябва и буквите да четеш, не само картинките да гледаш :D
  • #16
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Пламен ( преди 2 месеца )
    Смях в залата. Статията не отчита, че тези обменни глоксове са за така наречените валутни левове, което е нещо като виртуална валута, съществуваща само на хартия. Има отделен глокс, който е за обмяна, но той не е споменат. Така че 1250 долара не са никакви 1062 лв, а са поне 2500 лв.
  • #15
    24 rate up comment 9 rate down comment
    QWERTY ( преди 2 месеца )
    Апартаментите - същия принцип. Мизерна панелка купена за 5000 лв през 80-те, продадена за 50 000лв преди няколко години.p.s: Изобщо не ми дреме кирливите прости крадливи шофьори, какви премии са взимали. Дреме ми само, че лекари, учители, инженери и прочие, са мизерствали с по 180лв! А подкова луканка за 1.80 ти е като 18лв днес. Само че за много по-малко от 18лв, сега ще намериш парче качествена луканка щом това ти е мерилото, примитивен БАЙТОШОПИТЕКО.
  • #14
    7 rate up comment 30 rate down comment
    Батко ( преди 2 месеца )
    До 12А знаеш ли , че един обикновен шофьор в АПК в края на годината взимаше премия 600 , 700 ,800 лева ? Една подкова истинска луканка струваше 1.80 - колкото бутилка Столична .