IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #28
    4 rate up comment 12 rate down comment
    Петър ( преди 3 години )
    Добре би било да не се изопачават нещата,доста българи пазаряха в Кореком,това бяха хора чиито заплати бяха в чужда валута, а Запорожец и Волга бяха без ред,понякога Шкода и полски Фиат. Има емблематични кадри на Парцалев в Мототехника
  • #27
    14 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Майка ми и баща ми купуваха за 5лв. 1 долар от близки, либиици, за да купят биберони и храна за брат ми от кореком. Говоря за дребни суми, а и един телевизор НЕК купиха в някакъв момонт. Толкова беше добре.., тя мед. сестра, той на по-специално място. 12г. чакаха за апартамент.
  • #26
    17 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    100те лева заплати през 1980г. колата си е била лукс, който не всеки може да си позволи. За това и хората си караха колите доживот а не като сега през 2-3г. да си сменяш автомобила. За това и имаше 5 автомобила на улицата а днес са 55. Хората сега живеят по-добре, но имат измамното чувство че всъщност тогава е било по-добре. 24 плаче по-старата луканка, която със сигурност е била по-кофти от днешната, но вече е пробвал, Прошуто, Пеперони,Чингиале, Т-бон стек, Рибайк.. и луканката не му харесва
  • #25
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Кольо Селския ( преди 3 години )
    1. Мототехника и Кореком не е едно и също.2. Да се пише с главни букви и по три удивителни е класически белег на умствено разстройство 3. Да се пише при пълно непознаване на правописа, пунктуацията и въобще на българския език, е белег на тежка текезесарщина. Заключение: благоразумно би било да си траеш :)
  • #24
    12 rate up comment 16 rate down comment
    Колю ГРАДСКИЯ ( преди 3 години )
    АБЕ КВИ ГИ ГОВОРИТЕ ФИАТ 125р ,1980ГОДИНА БАЩА МИ ГО КУПИ ОТ МОТО ТЕХНИКА- ПЛОВДИВ 8678ЛЕВААА!!!???А НАЙ ХУБАВАТА ЛУКАНКА БЕШЕ С ЧЕРВЕН ЕТИКЕТ И СТРУВАШЕ 16 ЛЕВА !!!???АМА БЕШЕ ЛУКАНКА АТОВА КОЕТО СЕ ПРОДАВА СЕГА НИ СЪ ЗНАЕ КАКВО Е /ГОВОРЯ ЗА КАРЛУВСКА ЛУКАНКА БОНИ 35 ЛЕВА И КФМ С ЗГН 38ЛЕВА/!!!???
  • #23
    14 rate up comment 4 rate down comment
    до 22 ( преди 3 години )
    Разбира се, че не е сигурен, просто защото съвсем не е вярно. През 1980 цената на най-достъпния W126 - 280 S - e 35.900 дойче марки, което е към 19 000 долара. Да не забравяме, че първият "евтин" Мерцедес - 190 Е, ще се появи чак две години по-късно.
  • #22
    1 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До #11. Сигорен ли си за тази цена на Мерцедеса че е през 1980г? Колко е била тогава средната заплата в Германия и/или Сащ за сравнение с България и СССР? Има ли някои такива данни че е интересно
  • #21
    40 rate up comment 11 rate down comment
    Fury ( преди 3 години )
    Така беше - 12 лв. смядовска луканка. Долар 3 лв. (1976), след това стана 3.5 - 4 лв. Заплата на млад специалист висшист -120 лв. (30 - 40 долара). Пълна скръб, нямам спомен за нещо положително, освен младостта!
  • #20
    31 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    луканката беше 12 лв,даже имаше виц ,че Г.Димитров бил намръщен на 10те лева,защото не му стигали 2 за луканка ,никога не е била 1.8,кренвиршите бяха 3лв,баща ми беше военен и взимаше 350 лв,а някакъв ми говори за шофьори
  • #19
    24 rate up comment 7 rate down comment
    Вин ( преди 3 години )
    Да уточня, че глоксът на долара на черно беше 3 лв., а и беше незаконно и се лежеше в пандиз ЕФЕКТИВНО! С така купена валута не можеше да пазаруваш в авто Кореком. Заплатите на гастарбайтерите ни в Либия, Сирия и др. бяха около 300$ на месец, като част от тях им се изплащаха в България във валутни бонове. За контракт от две години, почти всичко спестено даваха за една примитивна кола.