fallback

Много за малко – тестваме новата Skoda Fabia

Четвъртото поколение определено е най-доброто в историята на модела

Има автомобили на достъпна цена, при които се усеща как производителят им определено се опитва да спести от разходи. Има обаче и коли, при които се случва точно обратното – плащате определена сума, за да разберете, че сте получили повече. Сред тях е и новата Skoda Fabia, която екипът на Automedia успя да изпробва на международния ведиен тест в Полша.

Този номер, който чехите прилагат при своите автомобили е една от причините, Fabia да бъде толкова успешна. От излизането на първото поколение през 1999 година до момента от модела са продадени над 4,5 млн бройки. Сега идва четвъртата генерация на машината, като нейните продажби ще стартират тази есен.

Първото, което се набива на поглед, са увеличените размери. Новата Fabia е по-дълга и по-широка от предшественика си, но в същото време е и по-ниска. Като размери тя е почти колкото VW Golf IV, което показва еволюцията на чешкия автомобил. А той може да се похвали и с редица други новости – за първи път моделът е с цифрови инструменти, а не с аналогови, като с тях получавате отопляеми предно стъкло и волан. LED-светлините са част от стандартното оборудване, предлагат се още най-съвременните системи за безопасност и асистенти на водача, сред които са поддържане на лентата на движение, наблюдение на слепи зони и предупреждение за навлизане в кръстовище.

Засега гамата от двигатели се състои от два бензинови мотора, които са с 3 цилиндъра и обем 1,0 литър. По-слабите версии – 1.0 MPI са атмосферни с 65 и 80 к.с., а по-мощните – 1.0 TSI, има турбо, като развиват 95 и 110 к.с. През 2022 година към гамата ще се присъедини и 1.5 TSI – 4-цилиндров турбо-мотор със 150 к.с.

Не сме карали версиите с атмосферен двигател, но като се има предвид, че те вдигат 100 км/ч от място за около 15 секунди, едва ли биха били добър избор. При варианта с 95 к.с. времето за това е около 10 секунди, като той се справя доста прилично на магистрала, но при него изкачванията на баири са лек проблем и се налага да преминете от пета на четвърта предавка.

Затова и най-логичен е изборът на версията със 110 к.с., при която механичната скоростна кутия е с 6 предавки, а като нейна алтернатива се предлага добре позната роботизирана DSG със 7 степени. При този вариант разходът на гориво е малко над 5 л/100 км, които постигнахме при движение по магистрала и в сравнително натоварен градски трафик. Факт е, че и тук ускорението не е от най-впечатляващите – 9,7 секунди, затова и ако искате нещо по-бързо, изчакайте версията с 1.5 TSI, която ще изпълнява това упражнение за 7,5 секунди.

Като цяло, новата Fabia е много приятна за шофиране кола, като това се отнася и за версиите с механични скорости. Шумът от двигателя и вибрациите почти не се усещат, като това важи и при движение с по-висока скорост по магистрали. Дори да не е най-тихият модел от този клас, то той не изостава от конкурентите си, сред които са Ford Fiesta и Seat Ibiza. А като плавност на движение и пътно поведение Fabia почти по нищо не отстъпва на братчетата си в групата на Volkswagen – VW Polo и Audi A1.

Всъщност, това е и философията на Skoda през последните години. Нейните модели се фокусират върху комфорта при шофирането, като идеята е то да бъде безопасно и сигурно. Да с Fabia няма да можете да се състезавате на пътя, но това не и целта на този автомобил. Той се управлява лесно и плавно, а режимът Sport е по-скоро за повдигане на духа на водача, отколкото за истинско приключение на пътя. Тук Fabia определено отстъпва, особено при скоростно преминаване на поредица от завои, но както вече стана дума, идеята на хората, създали този автомобил, е различна.

Виж, при интериора Fabia определено печели симпатии. Той не от най-скъпите материали на света и това е напълно нормално, но на места е точно толкова мек и гладък, колкото трябва. Плоскостите в салона изглеждат луксозно, а има някои вложки от плат и лъскаво черно покрития, които подсказват, че интериорните дизайнери са положили сериозни усилия. Като цялото ниво на салона може да се сравни с това на Audi A1, което обаче е много по-скъпо.

Освен, че е функционален, интериорът е и много удобен. Позицията на седалката е впечатляваща, като тя предлага добри странични опори и регулиране в областта на кръста. Превключвателите на волана и основните бутони са на подходящите места, така че не ви се налага да отделяте очи от пътя, докато ги използване. Цифровият приборен панел улеснява допълнително водача, като на него може да се появи картата на навигацията, а това означава, че на екрана на информационно-развлекателната система (той е с диагонал 8,0 или 9,2 инча) може да се излъчва друга информация.

Всъщност, именно тази информационно-развлекателна система е сред недостатъците на модела. Тя изглежда отлично, но не е чак толкова удобна и лесна за работа. Реакциите и не са от най-бързите, а понякога и блокира, като явно има нужда от софтуерна доработка. Това го признаха и представители на производителя, като гарантираха, че при автомобилите, които вече се произвеждат и скоро ще бъдат на разположение на дилърите, тези проблеми ще бъдат отстранени.

Иначе добри думи заслужава и видимостта, която е една от най-добрите в класа. Пространството в салона също е отлично, като за това помага и стратегията на Skoda – Simply Clever. Благодарение на нея получавате голям брой жабки, контейнери и отделения за различни предмети, които иначе се чудите, къде да поставите. Задното пространство е по-малко от това Skoda Scala, но ако преместите предните седалки леко напред, отзад се побират спокойно дори двама високи на ръст пътници. И те разполагат с вентилационни отвори, които да ги охладят в жегите.

В Skoda отново са обърнали внимание и на най-малките детайли, като получавате стъргалка за лед и габарит за протектора на гумите, прикрепени към вътрешната страна капака на резервоара за гориво, а също така и чадър, скрит във вдлъбнатина на предната врата. Има и множество практични аксесоари, включително хамак, в който можете да поставите предмети, за да не летят из багажника, които има цели 380 литра обем (с 50 литра повече в сравнение с предишното поколение).

Още снимки от теста на Skoda Fabia - вижте в галерията:

Вече са известни и цените на новата Fabia. В България те стартират от 26 980 лв за версията с атмосферен мотор с 65 к.с. в най-ниското ниво на оборудване. Ако искате бензиновия вариант със 110 к.с. и 7-степенна DSG, ще трябва да извадите близо 39 000 лв. Срещу тях не получавате най-добрата като дизайн и технологии, най-бързата или най-впечатляващата като поведение на пътя кола, но определено най-балансираната.

fallback
  • #30
    Дидо ( преди 3 години )
    Новата Киа СИИД макар и с 1.4 Атмосферен мотор 100 коня е много по добра ,качествена и широка кола и е със 7 години гаранция.... По- Комфортна и широка ,а и от няколко години корейците за Номер 1
  • #29
    анонимен ( преди 3 години )
    Не разбирам защо феновете на Шкода започнаха да плюят по Дачия. И двете марки са по 99% собственост на ВАГ или Рено, докато компаниите майки казват, че това ще са бюджетни коли, значи ще са такива... Уви с настъпващата електрификация никой не знае какво ще стане утре. Може някое Xiomi Mi Car, да издуха и VW ID.3 и Renault Zoe от пазара и технологиите им дори да не стигнат до Шкода и Дачия.
  • #28
    анонимен ( преди 3 години )
    С тези цени и с баснословната дървения от шкодак, по-скоро е малко за много.
  • #27
    raiders ( преди 3 години )
    Уникално ми прилича на форд фокус... вече всички са еднакви, ама 26к за 65к.с. аре се скриете, или 39к за 110 и автомат. Да си ги карат, Окнавия 110к.с. бизнес ниво е 38к
  • #26
    анонимен ( преди 3 години )
    шкода освен ушев никой не купува
  • #25
    Ха ха ха! ( преди 3 години )
    Най-смешно е, когато увредените неудачници от ползване на рено/дачия почват да дрънкат врели-некипели в някоя статия за кола, особено в тези за Шкода! Еле пък като почнат и в статийте за Мерцедес да си пъхат гагата става направо ...))))))))))))))))))))))
  • #24
    анонимен ( преди 3 години )
    С новите цени голфаджиите ще минат на Шкода а хората търсещи цена/ качество на Дачия. Не случайно новото Сандеро стана най-продаваната кола в Европа през Юли.
  • #23
    анонимен ( преди 3 години )
    20 000 ? за фабия - множко ми се чини. Една кия сеед е толкова и с не по-малко екстри
  • #22
    Рено ентусиаст ( преди 3 години )
    Няма по увредени от притежателите на шкода да набухаш толко пари в тая умрела марка си е за психиятрична експертиза
  • #21
    анонимен ( преди 3 години )
    Абе дреме им за надеждност, защото тия служебни коли се карат без пазене и навъртат доста километри, след гаранцията трябва да се поддържат с много пари,а и самата гаранция на Рено и Дачия не знам дали покрива ходова част.
fallback
Последни