fallback

Кои автомобили поскъпнаха най-много за 20 години

Скокът на цените се обяснява с новите технологии и с все-голямото търсене на високите нива на оборудване

Моделите от сегмент С записват най-голямо увеличение на цените си за периода от 2002 до 2020 година, съобщава изследване на германското издание Automobilwoche. Той е с цели 63%, докато за същото време автомобилите от B-сегмент са поскъпнали с 59%.

Скокът на цените се обяснява с включването на голям брой нови технологии и оборудване за осигуряване на безопасността в съвременните превозни средства, както и с електрификацията им, а също така и с факта, че потребителите избират все по-често високите нива на оборудване.

Данните на агенция JATO Dynamics показва, че средната цена на хечбек от сегмент С - например, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Toyota Corolla и Volkswagen Golf през 2002 година е била 18 4000 евро, а през 2020 година е близо 30 000 евро. Това е с 63% повече.

Ако се изключат електрифицираните модели, то цените на автомобилите с двигател с вътрешно горене за този период са нараснали с 53%. Ръстът е доста сериозен, като в случая не се отлича инфлацията. Ако все пак и тя бъде включена в сметките, то става ясно, че 18 400 евро от 2002 година се равняват на 24 756 евро през 2020 година. Това показва, че увеличението на средните цени на компактен автомобили е 21%, като то се обяснява с редица фактори.

Основният са разходите по разработката на съвременните автомобили, които са скочили значително за две десетилетия. Производителите следват строги норми на вредни емисии, като създават все по-чисти двигатели, добавяйки електрифицирани системи. Сериозни средства отиват за софтуер и други компоненти, които са нужни за информационно-развлекателните системи и системите ADAS, включително голям брой датчици и камери.

Друг важен фактор е, че хората са склонни да купуват все по-скъпи варианти на даден модел в сравнение с предишния. Експертите от JATO Dynamics посочват, че масовото използване на лизинг прави високите нива на оборудване по-привлекателни за клиентите, тъй като допълнителните функции добавят малка сума към това, което купувачът плаща всеки месец.

Ако погледнем бестселъра в Европа - VW Golf, неговата средна цена се е увеличила с 22% в периода 2002-2010 година и с още 37% през периода 2010-2020 година. Това се дължи най-вече на различните хибридни варианти на модела, които се продават доста добре, а също така и на високопроизводителните версии като GTI, GTD, GTE, GTI Clubsport и R.

Що се касае до по-ниския клас - сегмент B, там цените се увеличават по аналогичен начин. Моделите като VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, Toyota Yaris и Renault Clio са поскъпнали с 59%, след като средната им цена през 2002 година е била 13 000 евро, а през 2020 - 21 000 евро. При Polo стойността скача с 18% през периода 2002-2010 година и с 35% през периода 2010-2020 година.

Снимки: Volkswagen

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Сега моята кола уж B клас е точно колкото е бил Голфа в по-ранните му поколения.Между другото, не е коректно да се изключват хибриди и електрички. Точно това може да то оскъпи колата с между 30% и 100%.
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    Всъщност до преди 15 години имаше непрестанно поевтининяване на автомобилите, като се сметне инфлацията, макар и с малко. Новите модели излизаха на същата цена, което автоматично означава поевтиняване.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Голфа преди 15 години и сега ди изглежда все същият никакви иновации
fallback
Последни